Bestaat er een baan waarbij je kan creëren? (Zie Extra Uitleg)

Ik ben 19 jaar en heb een tussenjaar omdat ik nog niet precies weet wat voor opleiding ik wil gaan doen. Voor nu werk ik in een fabriek aan de lopende band, waar ik natuurlijk snel weg wil. Maar wat moet ik doen?

Ik ben erg creatief en ben eigenlijk de hele dag bezig met het creëren van van alles en nog wat. Ik schrijf liedjes en verhalen, ben bezig met Photoshop, bedenk werelden en legendes, ben me aan het verdiepen in het ijzer/brons (hand)smeden en alsof dat nog niet genoeg is ben ik de afgelopen paar weken bezig geweest met het creëren van een televisie spelshow die ik nu wil verkopen aan een TV-maatschappij.

Zoals je hierboven al wel kan lezen heb ik erg creatieve gedachten op verscheidene gebieden. Maar bestaat er een baan waarbij ik deze creatieve gedachten kan uiten en waarbij ik gewoon de hele dagen kan creëren en ontwikkelen? Een baan waarbij ik van mijn schrijfvaardigheden gebruik kan maken, spelshows kan bedenken, kan photoshoppen, muziek kan maken, etc.?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn ontzettend veel banen waarin je je creativiteit kwijt kan, soms heel specifiek, soms juist heel breed. Wat je het beste ligt zal de toekomst moeten leren, maar dikke kans dat boekhouder of belastingadviseur je niet heel erg zal liggen (al kan ook daart een bepaald soort creativiteit heel lucratief uitpakken).
Het nadeel is dat je nogal veel zaken noemt, waardoor je voor je beroep/opleiding toch een keuze zult moeten maken.

Afhankelijk van je opleiding kan de kunstacademie wat voor je zijn, of een middelbare opleiding op het gebied van media en vormgeving. Maar denk ook aan activiteiten in het sociale circuit, zoals werken met jongeren of ouderen, bezigheidstherapie, lesgeven in creatieve vakken en dergelijke.

Dat je dingen leuk vind om te doen wil echter niet altijd zeggen dat daar ook meteen je talenten liggen ; sommige dingen zijn welliucht geschikter om als hobby te (blijven) uitoefenen, andere vaardigheden zul je wellicht nog kunnen ontwikkelen.

Ook de keus of je zelfstandig wil werken of voor een baas / bedrijf / overheid zal invloed hebben op je beslissing. En of je gelukkig wilt zijn in en door je werk en daar je bevrediging in vindt, of dat het bijbehorende loonstrookje ook interessant voor je is.

Op dit moment kun je vermoedelijk het best kiezen voor een opleiding die je in elk geval ligt en waar je je fijn bij voelt. Maar een opleiding die ALLES biedt, zal niet eenvoudig te vinden zijn. Het werk is er wel, begeleider van een vakantiekamp bijvoorbeeld, maar dan praat je toch wel vaak over vrijwilligerswerk, en meer enthousiasme dan opleiding.

Gebruik je orientatiejaar goed om je in te lezen en gesprekken aan te gaan bij diverse opleidingen en mensen die die opleidingen volgen danwel beroepen uitoefenen die je aanspreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat soort banen bestaan wel, bijvoorbeeld art-director, mediavormgever of audiovisueel vormgever.

Zie http://www.nationaleberoepengids.nl/Art-director, http://www.nationaleberoepengids.nl/Mediavormgever en http://www.nationaleberoepengids.nl/Audiovisueel_Vormgever.

Laat je inspireren door de (andere) beschrijvingen van beroepen op die website(s).
Antoni