Mag een werkgever eisen dat we in de kost moeten i.v.m de veiligheid?

Wij werken 8 uur per dag en hebben gemiddeld 2 a 4 reisuren op een dag. Wij werken verschillende diensten maar ook snachts.

Sommige willen dit niet, maar wie is er verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt?

Werknemers die toch beslissen om te rijden, of de werkgever die dit niet heeft geëist?

een jaar geleden
3.4K
ronron1212
een jaar geleden
Eisen kan een werkgever het niet wel aanbieden. De werkgever blijft altijd verantwoordelijk voor het rijden.
tinus1969
een jaar geleden
Rijden is werktijd of eigen tijd?
Baka
een jaar geleden
Als we 8 uurtjes werken en ook reistijd hebben dan krijgen wij dat als werktijd/toeslag uitbetaald. Zijn we eerder klaar, 6 uurtje ipv 8 dan mogen we de reistijd gebruiken om het op te vullen om 8 uur te maken.
tinus1969
een jaar geleden
Dan is het werktijd en is de baas verantwoordelijk. Dan moeten bv ook rusttijden etc in acht worden genomen, en bv maximaal aantal uren dat je mag werken of minimaal aantal uren tussen twee diensten/klussen. Dan is het logisch dat de baas begint over 'in de kost gaan'.
ronron1212
een jaar geleden
@tins1969 het blijft de keuze van e werknemer anders graag even een linkje met je onderbouwing
tinus1969
een jaar geleden
Ik weet niet of de werknemer keuze heeft. Maar @Baka zegt zelf: 'Als we 8 uurtjes werken en ook reistijd hebben dan krijgen wij dat als werktijd/toeslag uitbetaald. ' Dus reistijd=werktijd. En dat heeft consequenties.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 welke dan?
tinus1969
een jaar geleden
Nouja, onder werktijd geldt de arbowet. En die heel veel over rusttijden.
ronron1212
een jaar geleden
Lunch pauze er staat nergens dat ze die niet hebben @tinus1969
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212, lees wat er staat: “Als we 8 uurtjes werken en ook reistijd hebben dan krijgen wij dat als werktijd/toeslag uitbetaald.”
Arbowet zegt ook van alles het maximale aantal uur per dag en week dat je mag werken. Zie bv https://ondernemersplein.kvk.nl/werktijden/?gclid=EAIaIQobChMI4dGdj82u_gIVGouDBx2P2g-kEAAYASAAEgJj4vD_BwE
ronron1212
een jaar geleden
@tins1969 8 uur werken tussen door pauze De reiskosten worden dus betaald hoe je het ook noemt maar is hoe dan ook geen werktijd maar reistijd
tinus1969
een jaar geleden
Dat klopt dus niet ronron1212, ten eerste schrijft vraagsteller zelf iets anders, ten tweede is reistijd onder bepaalde situaties ook werktihd. Zie bv https://www.digi-profs.nl/artikelen/227-Wanneer-is-sprake-van-reistijd-en-wanneer-van-arbeidstijd-/

Antwoorden (2)

De Hoge Raad heeft op 19 december 2008 (LJN: BG7775) besloten dat de werkgever in beginsel niet aansprakelijk is tegenover de werknemer (o.g.v. art. 7:658 BW: werkgeversaansprakelijkheid) voor schade die ontstaan is door een ongeval tijdens woon- werkverkeer, omdat dit zich in de privésfeer bevindt. Dit is hij ook niet op voet van art. 7:611 BW (goed werkgeverschap).

Niettemin is de werkgever wel aansprakelijk voor ongelukken op werkvloer. Door vermoeiende reizen kunnen mogelijk ook op werkvloer sneller ongelukken gebeuren. Dwingen om te verhuizen zal werkgever niet mogen doen denk ik. Maar werknemers zijn zelf ook aansprakelijk om fit aan het werk te verschijnen. Een lastige situatie waar beide partijen hun afweging moeten maken
Indien de reistijd valt binnen de 8 uur dan denk ik dat daarmee bedoeld wordt dat zij gewoon altijd 8 uren krijgen uitbetaald. Dat houdt niet in dat reistijd ineens werktijd wordt. Hiervoor heeft arbeidsinspectie namelijk eigen definitie van: https://www.digi-profs.nl/artikelen/227-Wanneer-is-sprake-van-reistijd-en-wanneer-van-arbeidstijd-/
Indien dus ook de reistijd als werktijd wordt uitbetaald is dat een (extra?) reiskosten vergoeding. Maar dat maakt die reisrijd nog niet tot echt werktijd tenzij je tijdens die rit ook in dienst staat tot de werkzaamheden en niet alleen naar huis of werk rijden is.

Mogelijk dat de werkgever de reiskosten te hoog is gaan vinden.
Toegevoegd op 16 april 2023 08:12: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Dit is geen antwoord op de vraag, omdat in de reacties is bevestigd dat hier geldt ‘reisijd = werktijd’.
erotisi
een jaar geleden
Dat lijkt mij iets anders te betekenen zie toevoeging
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 de reistijd wordt vergoed als werktijd zo is het. Veel werkgevers vergoeden geen reistijd.
tinus1969
een jaar geleden
Kun je dat beter uitleggen @erotisi? De reis naar een klus is in bepaalde situaties werktijd.
erotisi
een jaar geleden
Dat klopt. Het hangt er dus vanaf wat tijdens de reis wordt gedaan.
tinus1969
een jaar geleden
@ erotisi kun je dat preciseren? Waar hangt het precies vannaf?
tinus1969
een jaar geleden
Reistijd is iig werktijd als je bv normaal op lokatie A werkt en nu naar lokatie B moet. De reistijd A-B is werktijd.
Voor bv servicemonteurs die op veel verschillende lokaties reparaties verrichten, is de reistijd huis-hoofdkantoor prive, maar de reistijd hoofdkantoor naar de lokaties waar daadwerkelijk reparaties worden verricht werktijd.
Ja, een werkgever mag eisen dat werknemers in de kost moeten i.v.m de veiligheid. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij werkzaamheden op afgelegen locaties of bij gevaarlijke werkzaamheden waarbij snel ingegrepen moet kunnen worden.
10 maanden geleden