Waarom zit er verschil in het vereiste aantal studiepunten op de HBO?

Om een positief bindend advies te krijgen heb je voor dezelfde opleiding bij de ene HBO 50 en bij een andere school 51 punten nodig het eerste jaar
Mag iedere school zijn eigen eisen stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Omdat opleidingen een bsa norm vaststellen die iets zegt over de bekwaamheid van de student, m.a.w. haal je niet dan word je geacht niet genoeg gemotiveerd te zijn of niet capabel te zijn. Sommige lastige(re) universitaire (wo) hebben dan ook bijvoorbeeld een bsa die bestaat uit 30-35, maar die 30punten moeten deels met wiskundevakken zijn ingevuld bijvoorbeeld (omdat als je die haalt je ook de rest zal halen). Dergelijke dingen bestaan op het hbo ook. Daarnaast heeft de score ook betrekking op een realistisch te behalen aantal punten, m.a.w. als jouw opleiding bestaat uit 12 vakken van 5ects, tja dan zal een norm vastgesteld worden op bijv. 45 of 50 ec en niet op 47, dat zou immers nergens op slaan, terwijl andere opleidingen weer vakken hebben die 1,2,4,3,4,5 of6 ec opleveren, tja dan kan je vaak wel om 51 of 47 ec vragen. Zowel HBOs als universiteiten stellen een BSA niet "omdat het kan", maar omdat het een inschatting is van de capaciteiten en/of motivatie van de student die dat wel of niet haalt. Wat die criteria zijn verschilt per opleiding en dus verschilt het bsa per studie.