Gevaarlijke stoffen op mijn werkplek en geen bescherming hiertegen?

Dag allemaal,

Ik zal mijn verhaal hier even in het kort weergeven.

Sinds vier maanden heb ik een bijbaan gevonden bij een drukkerij. Het is eentonig werk, maar het verdient prima.
Het probleem is echter dat een onderdeel van mijn werkzaamheden bestaat uit het schoonmaken van onderdelen van de bedrukkingsmachine. Deze onderdelen zitten onder de verf en dienen met een soort thinner schoongemaakt te worden. In de aparte kamer waar ik deze onderdelen moet schoonmaken is bijna geen ventilatie aanwezig (er staat alleen een deur open, 15 meter verwijdert van de kamer). Ook is het zo dat er soms iemand naast de wasbak staat, waar ik mijn onderdelen moet schoonmaken, grote bedrukkingsborden aan het afspuiten is met een hogedrukspuit. Hierbij dwarrelt de verf in de lucht en maakt de geur voor mij nog onaangenamer. De meneer die deze werkzaamheden verricht heeft echter wel een gasmasker op. Toen ik naar de technische dienst stapte om te vragen of ik een gasmasker mocht lenen voor het schoonmaken van de onderdelen kreeg ik een stofmasker aangereikt die ik mocht lenen. Dit hielp natuurlijk niets. De geur was nog even sterk en het brandende gevoel in mijn keel toen ik uit de kamer stapte was er ook weer.

Ik weet niet wat ik hier verder mee moet doen. De mensen die al wat langer bij de drukkerij werken lijken mij niet serieus te nemen; ik ben bang om ontslagen te worden als ik dit voorval bij de baas voorleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Amadea
9 jaar geleden
Wel, als dat werk prima verdient en jij het nog wel een tijd vol wilt houden dan heb jij vast wel geld om zélf een gasmasker te kopen. Als je werkgever het niet doet dan zorg jij gewoon goed voor jezelf.
Poet
9 jaar geleden
Waarom zou je chef daar boos over worden? Het lijkt me juist dat die die blij zal zijn dat je het meldt zodat er iets aan gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen/gevaarlijke-stoffen

Het beste antwoord

Je hoeft niet meteen op hoge poten naar de baas te stappen; vriendelijk informeren of je hierover even met hem van gedachten kunt wisselen werkt beter.

"Zeg Piet, ik merk dat ik na het schoonmaken van dittemedat altijd erg last heb van mijn keel. Volgens mij kunnen die dampen niet goed weg. Vind je het goed als ik daar een oplossing voor bedenk? Zal ik je van de week wat ideeën mailen?"

...of woorden van gelijke strekking. Je bent vriendelijk, je probeert mee te denken zonder jezelf boven de baas te stellen, en je nagelt hem nergens aan vast.

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat jij een gasmasker (van het juiste type, laat je goed voorlichten) aanschaft en mag declareren. Maak ook afspraken voor het declareren van de patronen (indien van toepassing).

Misschien is het zelfs goedkoper (geld besparen: prima argument!) om de plaats van de werkzaamheden te wijzigen naar een locatie met een raam.

Sukses!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1 tip je gezondheid is veel belangerijker dan geld. als je last van je keel krijgt is er veel te veel stof en dus geen goede afzuiging zoals je zegt niet echt gezond uiteindelijk zul je toch echt zelf de beslissing moeten maken of je wil blijven of niet als je teveel last krijgt zou ik echter wel stoppen