Marktanalist worden, hoe te beginnen?

Welke school? Welke eigenschappen nodig?
Welke vooropleidingen nodig?

Hoelang zal de opleiding duren?
Hoe groot zijn de kansen op een baan na de opleiding.

Ja eigenlijk alles wat je omtrent het worden, het beroep zelf en erna wil ik wel weten.

Dus ervaringen van marktanalisten zelf ook even posten alsjeblieft dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het best is om commerciele economie te studeren. Dit kun je op verschillende niveaus doen.
Ik ben na de Mavo naar de Meao gegaan. De MEAO duurt 3 jaar en in het 2e jaar kies je je richting, in dit geval dus commerciele economie.
Hierna kun je eventueel beslissen om HEAO te doen (HBO) waarbij je ook de richting Commerciele Economie kiest. Deze opleiding duurt 4 jaar. Ik heb dit in de avonduren gedaan, dat wil ik je niet aanraden want dit is superzwaar.

Met een CE opleiding heb je een zeer brede opleiding en kan je op veel plaatsen terecht; banken, verzekeringsmaatschappijen, verkooporganisaties, etc.etc.
Wanneer ik naar de vacatures kijk in het bedrijfsleven heb ik zelf het idee dat Commerciele Economie niet meer zo populair is. In mijn tijd (15 jaar geleden) zeiden mensen ook vaak dat commerciele economie een studie was voor bijdehante mensen die niet zo goed kunnen rekenen. De studie waar je echt iets aan hebt is bedrijfseconomie. Ik weet niet of dit echt waar is maar zie wel dat bedrijfseconomie meer wordt gevraagd.

Ik vond het in ieder geval een leuke studie en heb er veel aan gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je bedoelt dus ik voor Marktanalist Commerciële economie of bedrijfseconomie kan kiezen?
Of toch alleen maar Commerciële economie?
Zou iemand misschien weten of het ook in de buurt van Sittard kan op Bachelor niv.?
Want HS Zuyd kan het helaas niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet. Voor marktanalist moet je CE kiezen. Maar je vroeg ook wat over je kansen op een baan, ik denk dat je met BE beter af bent alleen wordt dat niet gevraagd voor marktanalist. Was slechts om aan te geven dat CE niet de meest gevraagde opleiding is, maar indien je perse marktanalist wilt doen dan moet je CE doen.
Of indien je je kansen op de arbeidsmarkt wilt vergroten doe je de opleiding BE en volg je nog apart de marketingopleiding van het NIMA!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh zo oke dankjewel dan.

Andere antwoorden (2)

HBO

Commerciële Economie of Marketing Management

Hier heb je een Havo diploma met profiel: Economie en Maatschappij voor nodig, of een ander profiel met economie of M&O als keuzevak. (http://www.voltijd.hva.nl/commerciele-economie/toelating.htm)

http://www.voltijd.hva.nl/commerciele-economie/beroepen.htm

Dus als je die studie gedaan krijgt, zit je goed als we het hebben over carriereperspectief.

Succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar met de opleidings Bedrijfeconomie kan ik dat dus niet doen?
Commerciele Economie inderdaad. Ik heb deze opleiding zelf ook gedaan, en je leert heel veel over de markt zelf, om die te analyseren maar om bijvoorbeeld een product op de markt te brengen of een bestaand product te innoveren.