mijn baas doet mij een voorstel tot vertrek, kan ik dit gewoon tekenen?

mijn werkgever en ik zijn er over uit dat het beter is als ik mijn carriere buiten het bedrijf ga doorzetten. hij heeft mij een voorstel gedaan waarbij ik 3 maanden mee krijg en geen concurrentie beding meer heb. ik vind dit een goed voorstel.
kan ik dit dan gewoon tekenen? of heb ik dan geen recht meer op een uitkering wanneer na 3 maanden geen werk kan vinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak je in onderling overleg afspraken met jouw werkgever over het ontslag? Dan moet je goed opletten dat het recht op je WW behouden wordt. Een advocaat zorgt ervoor dat bij ontslag de juiste afspraken worden gemaakt, zodat je jouw recht op een WW-uitkering behoudt. Bovendien ziet een advocaat erop toe dat:
•je niet verwijtbaar werkloos wordt
•jouw werkgever het initiatief heeft genomen tot beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden
•jouw werkgever de opzegtermijn in acht neemt
•je niet ziek bent (als je ziekt bent, heeft dit gevolgen voor jouw WW-uitkering)
anneliez
9 jaar geleden
ga eventueel eens langs bij het juridisch loket. Dat is gratis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt.....
Antoni
9 jaar geleden
De kans is groot dat het Juridisch Loket www.juridischloket.nl je adviseert met een advocaat te overleggen. Een eerste gesprek bij het Juridisch Loket mag in principe namelijk maar maximaal vijftien minuten duren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@anneliez, zo gratis is het Juridisch loket nou ook weer niet. https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/werkwijze/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordat je erop ingaat eerst contact zoeken met het UWV. Er zijn voorwaarden waaraan voldoen moet worden bij beëindiging contract om je WW rechten te behouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En 3 maanden is misschien wel wat kort ik weet niet hoe lang je er gewerkt hebt maar meestal is het voorstel van de werkgever ook het beste voor de werkgever en niet voor jou

Antwoorden (3)

Nee, het is niet verstandig zo maar te tekenen.

Een overeenkomst waarin de werkgever en de werknemer het eens zijn over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst heet een beëindigingsovereenkomst of een vaststellingsovereenkomst tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Deze moet voldoen aan een aantal voorwaarden van het UWV om recht te hebben op WW.

Laat je over de tekst van de vaststellingsovereenkomst adviseren door een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht. Dan weet je zeker dat de overeenkomst voldoet aan alle voorwaarden en niet in jouw nadeel is geschreven.

Een advocaat vind je via www.advocatenorde.nl.

Zie ook de informatie op www.uwv.nl.

Toegevoegd na 8 minuten:
Onder meer deze tekst:

"Ontslag met wederzijds goedvinden

Bij ontslag met wederzijds goedvinden gaat u akkoord met uw ontslag. Uw werkgever hoeft dan geen toestemming aan UWV of de kantonrechter te vragen om u te ontslaan. De belangrijkste kenmerken van dit ontslag zijn:
- Uw werkgever stelt voor om het dienstverband te beëindigen.
- U en uw werkgever zijn het met elkaar eens over uw ontslag. U wilt dus allebei dat uw dienstverband eindigt.
- U bent het samen eens over de financiële afhandeling van het ontslag. Bijvoorbeeld over de hoogte van de ontslagvergoeding.
- U bent niet ziek.

De afspraken hierover legt u samen met uw werkgever vast in een beëindigingsovereenkomst.

Na uw ontslag kunt u een WW-uitkering aanvragen."

vind je op deze website http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen#ontslag-met-wederzijds-goedvinden.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ het is inderdaad zeer onverstandig om zomaar te tekenen
Er is een verklaring die heet met wederzijds goed vinden ' En die geeft jouw gewoon recht op een uitkering .!!!!! Er moet in staan dat ja werknemer en ..... Overeenkomen niet meer verder te gaan en DAT WERKGEVER niks meer in jullie relatie ziet . En ja dat in andere taal maar zo mag het ook . Dat is nl de kern vh verhaal . Maar goede raad is duur :) ga naar het rechts loket en laat die overeenkomst die je baas je wil laten tekenen of neem contact op naar het UWV kantoor . Die bepalen uiteindelijk of je wel of niet verwijt baar bent en of je dus een uitkering krijgt . Dat heeft dan meer te maken met hoelang gewerkt enz als je die verklaring ( de juiste ) tekent bespaar je zelf en je baas een hoop gezeur maar zorg dat er in staat dat je vrije dagen en vakantie geld krijgt . En als laatste dat hij pas geldig is als alles is betaald :) maar raadpleeg het rechts loket of wat ik zou doen eerst de UWV dat scheelt een stap en mogelijk kosten . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer als onderhandeling 5 maandenden mee en kom tot compromis uit op 4 :). Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord Kapperkort:
http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_wil_mijn_medewerker_ontslaan/ontslag_aanvragen/ontslag_met_wederzijds_goedvinden.aspx
Deze wilde ik je niet onthouden.
Als u WW aanvraagt, bekijkt UWV of het n i e t uw eigen schuld is dat u werkloos bent of bent geworden.
Als de werkgever aan een werknemer vraagt om akkoord te gaan met uw ontslag en is er genoeg rekening gehouden met een opzegtermijn of een ontslagvergoeding, dan hoeft dat geen nadelige gevolgen te hebben voor uw eventuele WW-uitkering.
Ontslag met beiderlei goedvinden betekent:
de werkgever vraagt ontslag aan van werknemer (daar moet een gegronde reden voor zijn) en de werknemer gaat hiertegen niet in beroep, d.i. ontslag met beiderlei goedvinden. Een gegronde reden is b.v. dat werkgever het loon niet meer kan betalen, of het bedrijf wil inkrimpen. In ieder geval redenen waarbij het voor het bedrijf nadelig is als de werknemer blijft en de werknemer er de zin niet van ziet zich hiertegen te verweren.
De ontslagprocedure van vragensteller ligt iets genuanceerder:
de werkgever voert als reden aan dat hij het beter vindt als de werknemer zijn carrière ergens anders voortzet. Een wel erg paternalistische reden die niets met het bedrijf op zich te maken schijnt te hebben.
De werknemer gaat akkoord met ontslag omdat het voorstel hem goed uitkomt. Deze werknemer heeft dus mede-schuld aan zijn ontslag.
Ik raad de vragensteller aan vooralsnog niets te ondertekenen, maar eerst eens goed te informeren bij het UWV.
Informatie inwinnen bij het Juridisch Loket kan geen kwaad, maar zo gratis als men denkt dat het hier is, is het niet. Als er meer dan tien minuten nodig zijn om de vraag te beantwoorden heeft men daarvoor een spreekuur of u wordt doorverwezen naar een andere instantie. Dat spreekuur is alleen bestemd voor mensen met een laag inkomen, WRB gerechtigden.
Als u verdere stappen moet ondernemen om uw recht te halen kunt u gebruik maken van rechtsbijstand door bv. een advocaat of via een rechtsbijstandverzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+