Mijn leidinggevende vind dat ik weer kan werken ondanks dat ik ziek ben, mag ik dit weigeren?

Ik loop al een geruime tijd te sukkelen met mijn gezondheid. Helaas moet ik mij hierdoor met regelmaat ziek melden. Steeds ga ik weer aan het werk ondanks ik nog niet volledig hersteld ben. Nu lig ik weer met koorts op bed en ben mijn stem volledig kwijt. Vanmorgen ziek moeten melden. Morgenvroeg moet ik naar de huisarts met deze klachten. Mijn leidinggevende denkt als ik een kuur krijg ik gewoon weer aan het werk kan. Dit gaat elke keer zo en iedere keer ga ik dus gewoon aan het werk. Vind dat ik op een of andere manier gedwongen wordt te werken en dat er niet echt aandacht en begrip is voor mijn situatie en eventueel herstel. Morgen moet ik dus naar de huisarts en daarna moet ik mijn leidinggevende bellen. Wat moet ik doen? Kan ik zomaar weigeren te komen werken als zij denkt dat ik weer hersteld ben? Kan /mag de huisarts hierin iets betekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Het is niet aan jouw werkgever om te bepalen of jij beter bent. Deze kan een wel een bedrijfsarts/verzekeringsarts inschakelen om dat te bepalen. Je huisarts kan misschien in overleg treden met de werkgever, maar ook hij is niet bepalend in deze. Uiteraard is het wel verstandig om zo snel mogelijk weer te beginnen want je positie binnen het bedrijf zal er vaak niet beter op worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw werkgever is verplicht er alles aan te doen om je weer aan het werk te krijgen.
Althans de moeite te doen om jouw welzijn te bevorderen.
Indien je aantoonbaar koorts heeft, mag hij je niet dwingen, echter het geen stem hebben hoeft niet per definitie een reden zijn.
Uitsluitsel van de arts is in deze verstandig, maar ook het op de hoogte houden van je werkgever zal op prijs gesteld moeten worden.
9 jaar geleden
Wat in de volksmond "ziekmelden" heet, is feitelijk claimen van loondoorbetaling bij ziekte. De werkgever kan en mag dat weigeren, al zal dat in de praktijk niet 'zomaar' gebeuren. Als een werkgever loon moet betalen aan iemand die niet werkt, is het logisch dat hij/zij zeker wil weten of de werknemer echt ziek is.

Nu heeft de wetgever daar iets op gevonden, en dat is de bedrijfsarts. De behandelend arts heeft wettelijk gezien geen ene bal te zeggen over de vraag of jij kan en mag werken. Dat doet de bedrijfsarts, of - wanneer je onder het UWV valt - de verzekeringsarts. Die zijn opgeleid om ziekte te beoordelen in relatie tot werk en kennen de belastingen die horen bij allerhande functies. Ziek en arbeidsongeschikt is niet hetzelfde. Iemand met reuma is ziek, maar met aanpassingen kan hij misschien prima werken en daarom is hij niet arbeidsongeschikt. Iemand die doodmoe is omdat hij gewaakt heeft bij een stervend familielid is niet ziek, maar kan wel tijdelijk arbeidsongeschikt zijn voor ten minste die functies waarbij alertheid van groot belang is. Tenslotte hangt arbeidsongeschiktheid ook af van de functie die iemand heeft: ben jij telefoniste dan kun je zonder stem niet werken in je eigen functie, maar ben je orderpicker, dan ligt dat anders.

Je huisarts zou dus kunnen zeggen dat je te ziek bent om te werken, maar daar heb jij niets aan. Je huisarts gaat daar namelijk helemaal niet over. Het is de bedrijfsarts die je werkgever adviseert, maar de werkgever beslist. In de praktijk zal een advies van de bedrijfsarts vaak worden gevolgd, maar een werkgever kan en mag hiervan afwijken.

Je kunt in deze situatie weigeren te gaan werken, maar dat is werkweigering en dat kan reden zijn voor ontslag op staande voet. Wanneer je daarmee naar de rechter gaat en je kunt aantonen dat je ziek was dan zul je dat winnen, maar beter is het natuurlijk om zo'n situatie te voorkomen.

Geef daarom bij je leidinggevende aan dat je nog steeds ziek bent, en vraag of hij/zij eerst advies van de bedrijfsarts wil vragen. Je kunt ook zélf een afspraak maken bij de bedrijfsarts. Die kan eventueel - met jouw toestemming - besluiten informatie op te vragen bij je huisarts of specialist (maar is daar niet toe verplicht). De werkgever zal meestal het oordeel van de bedrijfsarts volgen. Kun je het niet eens worden met de bedrijfsarts, dan kun je eventueel nog een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Val je direct onder het UWV, dan is altijd bezwaar mogelijk.