Hoe kan ik het beste begrijpendlezen bijles geven?

Ik ga bijles geven aan een meisje van 10, uit groep 6. Ze heeft veel moeite met tempolezen/begrijpendlezen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En kan ik ergens oefeningen vinden? (kaart met woorden die je snel moet lezen of teksten met vragen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Ik zou het doen met de volgende elementen:

- aan het begin van de les een ontspanningsoefening doen: even de ogen dicht, de handen leeg en ontspannen houden, rustig ademen;
- een tekst laten voorlezen;
- de gelezen tekst door haar in eigen woorden laten herhalen;
- praten over de tekst door het stellen van open vragen (met vraagwoorden als "hoe", "wat", "wie", "wanneer", "waarom", "welk(e)", enzovoort) om te controleren of de gelezen tekst is begrepen;
- oefeningen doen met het bepalen van het onderwerp, de persoonsvorm etcetera in de zinnen;
- veel laten oefenen;
- rustmomenten in de lessen inlassen.

Op een later moment kan je ook haarzelf vragen wat haar verstandig lijkt om (nog meer) te doen of waar zij zelf nog (meer) hulp bij nodig heeft.
Antoni
9 jaar geleden
Ik zou even contact opnemen met de juf/meester van haar groep. Die heeft misschien nog wat didactische tips én weet precies waar de schoen wringt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het belangrijkste om goed 'begrijpend' te lezen is goed kunnen lezen. Als ik zie dat ze ook last heeft met tempo-lezen ( ik weet niet welk AVI ze heeft ) dan moet je daar zeker ruim de tijd voor nemen.

Een ander van de antwoorden dat zei om rustig te beginnen, was ook erg goed. Doe het ontspannen zodat het zeker niet te enerverend is. Stress en zo mag ze zeker niet krijgen. Het moet leuk en leerrijk zijn niet leerrijk en te veel.

De teksten en zo meer die je kan gebruiken.
Kijk eens in haar handboek van school. Dan kan je ongeveer de moeilijkheidsgraad zien die ze zeker aan moet kunnen.