Radeloos! Thalassemie en crohn. Afkeuren?

Hallo,

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Ben 34 en heb 2 kinderen.Sinds een jaar of 3 weet ik dat ik Thalessemie heb. Wel een milde vorm gelukkig maar hierdoor ben ik heel erg moe. Daar komt nog bij dat er kort geleden ook Crohn bij mij vastgesteld is. Blijkbaar heb ik mijn hele leven dit al, alleen heb ik het idee dat het steeds erger word. Hierdoor ondervind ik steeds meer problemen om mijn werk goed uit te voeren. Geen energie, veel op de WC, misselijk, gestrest en somber. Werkgever word er ook een beetje moe van. (logisch).
Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Tenslotte word er wel verwacht dat je normaal functioneer, zowel op je werk en thuis.
Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ga praten met je bedrijfsarts. Die kan je verder begeleiden en mogelijk ook met je meedenken over de vraag of een andere functie geschikter zou zijn en of er aanpassingen zijn die je kunt doen zodat je het werk gemakkelijker volhoudt. Denk aan meer thuiswerken, flexibele werktijden, een werkplek dichtbij het toilet en de vrijheid zelf meer pauze te nemen als dat nodig is, een ruimte om te rusten op je werk, etc.

Je hebt het over 'afkeuren', waarschijnlijk bedoel je daarmee een beoordeling van je arbeidsongeschiktheid. Zo'n beoordeling wordt echter pas gedaan wanneer iemand na twee jaar ziekte en allerlei reïntegratiepogingen nog steeds niet voldoende kan werken. Als je dan zoveel minder kunt werken of zoveel minder verdient dat het verschil met je oude inkomen meer dan 35% is, kun je eventueel een aanvulling krijgen in de vorm van een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Sinds de invoering van de WIA is dat er allemaal niet gemakkelijker op geworden en zijn er binnen die regeling weer vele uitkeringsvormen mogelijk; daar ga ik nu even niet op in. In elk geval is dat iets wat pas om de hoek komt kijken na twee jaar ziekte en als je ook in een andere functie - ook bij een ander bedrijf - niet of nauwelijks kunt werken.

Nu maak ik uit je verhaal op dat je op dit moment nog wel werkt, of in elk geval meestal, dat maar het je erg zwaar valt. Misschien kun je dat hele gedoe wel vóór zijn door nu al begeleiding te zoeken en te kijken of er aanpassingen mogelijk zijn of dat er een functie mogelijk is waarmee werken voor jou wél lukt. Is dat niet mogelijk en ben je echt te ziek om te werken, dan zit er natuurlijk weinig anders op dan je toch ziek te melden. Je wordt dan vanzelf opgeroepen bij de bedrijfsarts, en die zal binnen een x-tal weken een plan van aanpak moeten opstellen. Je komt dan dus vanzelf in die 'molen'.

Daarnaast is het misschien een idee om hulp te zoeken bij het verdelen van je energie. Er zijn trajecten voor mensen met chronische vermoeidheid en chronische pijn waarbij je leert om een goede balans te creëren tussen belasting en rust. Als dat in balans is, kun je vaak meer doen met je beperkte energie en vaak houd je ook meer energie over. Je huisarts of specialist weet vast wel waar in jouw regio dit soort trajecten worden aangeboden. Vaak zijn het revalidatiecentra of (GGZ-)instellingen die zich richten op mensen met vermoeidheid. Vaak erg de moeite waard, zeker als je op dit specifieke punt nog niet eerder begeleiding hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je op vrijwillige basis je contract beëindigt, bijvoorbeeld door middel van een vaststellingsovereenkomst, heb je geen recht op een uitkering. Hooguit nog op Bijstand als het inkomen van jou samen met een eventuele partner onder het sociaal minimum zou komen en je verder geen (of niet veel) vermogen hebt. Kijk dus uit met "praten met je werkgever om misschien uit elkaar te gaan". Als het werken niet meer gaat, meld je dan ziek. Er zal dan vanzelf gekeken gaan worden naar mogelijkheden tot reïntegratie, zowel bij je huidige werkgever als (in tweede instantie) bij een andere. Maar je moet nooit vrijwillig stoppen met werken, tenzij je het geld kunt missen (waarbij ik begrijp dat dat niet het geval is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en je kunt na ziekmelding en overleg met de bedrijfarts daarna mischien ook gedeeltelijk ziek zijn en gedeeltelijk werken. Zodat je niet zo uitgeput raakt.