ik heb een strafblad voor winkeldiefstal maar moet ik moet een vog aanvragen voor stage onderwijs assistent krijg ik die?

ik ben bang dat ik geen vog krijg voor mijn stage plaats ivm strafblad voor winkeldiefstal. ik weet niet of ze mijn straf hierbij gaan betrekken omdat ze toch kijken naar afpersing of fraude of iets in die geest.
kan iemand mij vertellen of ik hier recht op heb. want volgende week ga ik naar school en ook gelijk stage lopen. zou lullig zijn als ik na twee weken moet stoppen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
ronron1212
9 jaar geleden
winkeldiefstal is niet bepaald waar ze in het onderwijs op zitten te wachten.

Antwoorden (3)

Voor de juiste beantwoording van de vraag zijn er een aantal aspecten van belang:

- Wanneer was het?
Voor een VOG wordt in de regel maar 4 tot 8 jaar terug gekeken, tenzij er zwaarwegende belangen zijn om u alsnog deze VOG te weigeren.
- Om hoeveel ging het?
Een grote diefstal weegt zwaarder dan het stelen van een chocoladereep.

Een winkeldiefstal hoeft geen beperking te zijn voor een VOG als onderwijs assistent. Daarvoor kijkt men meer naar zaken als zedenmisdrijven, (kinder)mishandeling etcetera.
Een sluitend antwoord kunnen wij echter niet geven. Daar gaan de personen over die uw VOG beoordelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Winkel diefstal is niet iets wat ze in het onderwijs zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is van twee jaar geleden en het ging om vlees uit een supermarkt omdat ik het op dat moment niet kon betalen.ik kan het niet goed praten het is gebeurt. Maar heb nu alles op de rit en wil graag aan mijn toekomst werken.
ronron1212
9 jaar geleden
Geen geld dat wil nog niet zeggen dat je moet stelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grote diefstal weegt niet zwaarder en een kleine diefstal niet lichter. De veroordeling kan zwaarder zijn (inbraak wordt harder gestraft dan winkeldiefstal), maar of je 1 of 10 chocoladerepen (in een keer) steelt. Het levert allemaal een aantekening op.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Ronron ik neem aan dat Mamavanq gestraft is voor haar fout. Dan is die boete dus voldaan en afgedaan. We doen allemaal wel eens stomme dingen toch? Soms is het juist goed om een ex "crimineel" in het onderwijs te hebben. Juist om leerlingen te vertellen over de gevolgen en hoe kl*te dat is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aaabc123: Het werkt wel degelijk mee. Bij de aanvraag van een VOG kijkt men oa naar de Justitiele Documentatie. Als die aanwezig is kijkt men naar de feiten en omstandigheden. Zo kan iemand die verduistering heeft gepleegd misschien geen accountant worden maar wel taxichauffeur.
ronron1212
9 jaar geleden
HeerVoldemort zo werkt het niet een aantekening is een aantekening en het ligt eeraan waarna gekeken wordt voor VOG
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat weet ik ook wel, alleen had ik het idee door jou reactie dat je haar nog steeds veroordeelde.
ronron1212
9 jaar geleden
heervoldemort. Ik veroordeel niemand daar is de rechter voor. Maar iemand die als excuses aangeeft geen geld dus ik heb gestolen vind ik altijd erg makelijk geroepen. Niets geeft je het recht om van andere te stelen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Lastig, ja ik ben het met je eens...nee ik ben het niet met je eens.
De beveiliger in mij zegt "Stelen mag niet, nooit!"
De mens in mij zegt "Ik snap dat mensen soms denken geen andere uitweg te hebben."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@geenideewieikb: feiten en omstandigeheden, wil niet zeggen dat als je iets steelt van 25 euro dat dat perse minder erg dan iets van 250. Dat bedoelen ze er niet mee. Dat voorbeeld van de de accountant klopt inderdaad, maar dat is geen goed voorbeeld voor wat je wilt beweren. Want iemand zowel iemand die 10.000 als iemand die 1.000.000 verduister zal geen accountant kunnen worden, ongeacht dat iemand die 10k heeft verduisterd mindere schade heeft opgeleverd. Een chocoladereep stelen telt gewoon mee in de beoordeling, ongeacht het feit dat ding misschien nog geen euro was. *Mijn reactie gaat niet over of iemand een tweede kans moet krijgen of niet. Dat vind ik wel, of iemand daarmee na al in t onderwijs terecht moet kunnen is weer een andere vraag. Ik denk dat de screeningsprofielen evenwichtig op dat punt zijn samengesteld.
Bij het afgeven van een VOG wordt gekeken naar de wat je gedaan hebt en waarvoor je de VOG nodig hebt. Zo is een zeden delict een probleem als je hem aanvraagt om met kinderen te kunnen werken ( bijvoorbeeld scouting leiding), maar niet voor je werk in de olie industrie. Het hangt dus mede af van de stage die je gaat lopen. Als je in een winkel stage loopt kan het een probleem zijn. Er is echter door ons geen zekerheid te geven. Dit kunnen alleen de mensen die de VOG afgeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wilt het onderwijs in. Daardoor wordt het extra lastig. Het valt niet direct te zeggen (als je niks hebt en nergens verdacht van bent geweest krijg je het, zou je veroordeeld zijn voor een geweldsmisdrijf of zedenzaak, dan weet je zeker dat je het niet krijgt). In dit geval valt dat niet 1,2,3 te zeggen.
Tja, dat wordt het lastig verhaal. Het ligt wel in de terugkijkperiode (je gaf 2 jaar aan).
Grote kans dat ze je het in elk geval niet makkelijk krijgt, aangezien onderwijzers en onderwijs assistenten ook maatschappelijke voorbeeld rol hebben in tegenstelling tot bijv. vraxchtwagenchauffeurs of accountants, eventeel kan je naar de rechter als je VOG krijgt, maar of je veel kans maakt.

Kortom, het valt niet te zeggen, maar gezien het feit dat een docent een voorbeeldrol heeft kan het misschien wel lastig worden. In de bron zie je de risicoprofielen. Je moet even de categorie "Onderwijs" doornemen EN de categorie "Personen". Die laatste geeft aan dat docenten een voorbeeldrol hebben enz.