Geen contract verlenging gekregen, heb het wel op papier staan dat ze me willen houden. Mag dat?

Voor de zomervakantie was het nog niet duidelijk of onze afdeling intern zou blijven.
Tijdens de vakantie van mijn leidinggevende ben ik ziek geworden, maar kregen we wel te horen dat onze afdeling intern zou blijven. Dit gaf mij hoop, aangezien ik een e-mail heb gekregen van mijn leidinggevende (voor haar vakantie) dat zij mij zeker in het team wil behouden wanneer wij intern zouden blijven.
Echter nu heb ik afgelopen donderdag te horen gekregen dat mijn contract dus niet verlengd wordt, terwijl een collega van mij die vanaf april dit jaar er werkt een jaar contract verlening heeft gekregen. Ik werkte daar al twee jaar, nooit ontevreden geweest over mijn werkzaamheden...
Aangezien het bedrijf in een reorganisatie zit en er geen tijdelijke contracten worden verlengd volgens dit plan, kan ik dan nog wel wat? Is er een mogelijkheid tot schadevergoeding, aangezien ik het op papier heb staan dat zij mij wel wil behouden na de berichtgeving als we intern zouden blijven?
Ik hoop dat iemand mij een antwoord hierop kan geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Nee dat kun je niet in de email staat alleen maar dat ze je wil behouden. dat wil zeggen dat ze dat graag wil maar zegt niet dat het gebeurt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je hebt als werknemer geen enkele recht als onderstaande aan je gemeld word? Je weet, als het aan mij ligt bestaat KS Syntus intern dan absoluut nog...en met jou in mijn team. Twijfel daar absoluut geen moment aan.
ronron1212
11 jaar geleden
Als het aan haar ligt schrijft ze maar het ligt niet aan haar maar aan de leidinggevende boven haar.
Dit zijn dezelfde soort mededelingen als zo een intentie verklaring, welke de bank wel eens vraagt voor bijv een hypotheek. Ookal heb je deze gekregen. Dan nog kunnen ze een tijdelijk contract met gemak niet verlengen.
In feite heb je dus niks aan zo een verklaring. (wel kan je er dan een hypotheek op je salaris voor krijgen), maar qua verlenging of vast contract zit er geen mogelijk extra bij in.
Dit is inderdaad heel erg vervelend. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"We willen je graag in het team behouden" is een wens. "We verlengen je contract" is een toezegging.
Helaas, met die wens van je leidinggevende kun je niks, wat dit betreft, dus er bestaat geen recht op schadevergoeding.

Ook dat het contract van je collega wel verlengd is en dat van jou niet, geeft geen recht op schadevergoeding. Een contractverlenging is geen recht.
Overigens is die contractverlenging van je collega wel vreemd als men een plan heeft opgesteld dat er geen contracten verlengd gaan worden. Maar zolang dit geen "officieel (sociaal) plan" is maar alleen een intern beleidsstuk, kun je hier wat dit betreft niets mee.

Het zou anders gaan worden als de werkgever ontslag zou gaan aanvragen en jij ontslagen wordt in plaats van je collega terwijil jullie beiden in dezelfde leeftijdscategorie zitten. Dat mag niet, want dan wordt het afspiegelingsbeginsel doorbroken. Dit kan slechts in uitzonderlijke situaties.
Computoon