Ik heb een gedeeltelijke wao uitkering, 25/35%. Hoeveel mag ik werken/verdienen zodat ik dat niet kwijtraak ? UWV wilde me niets vertellen.

In een gesprek met het UWV wilde men me niet uitleggen hoeveel ik mocht verdienen om tot een fulltime inkomen te komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Verdienste staan totaal los van de uitkering, de 25 tot 35% afgekeurd betekent dat je maar 65% van het normale werk kunt verrichten, wat die beperking dus precies inhoudt is voor ons moeilijk te omschrijven daar wij niet weten wat voor beperking je hebt.

Bij de 1 betekent dat dat ze maar 25 tot 35% mogen tillen van een gewicht dat een arbeider mag tillen, bij een ander kan het betekenen dat hij maar 25 tot 35% minder lang kan blijven staan en ga zo maar door.
Om precies te weten wat jou mogelijkheden zijn dien je een afspraak te maken met een arbeidsdeskundige van de arbodienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag werken waar je wil en zoveel je wil. Maar als je je uitkering wil behouden, dan moet je niet meer dan de resterende 65% verdienen, bovenop de 35% WAO uitkering die je nu hebt. Ik wil je wel even vertellen, dat het een enorm goed gevoel geeft, om voor je geld te werken en als je de mogelijkheid hebt, beter kunt proberen uit de uitkering te komen, de eerste 5 jaar kun je altijd terugvallen op je uitkering mocht het toch niet lukken. Het is goed voor je eigen gevoel en goed om tussen de mensen te zijn. Ik hoop dat je dat ontdekt als je eenmaal werkt en die uitkering niet meer belangrijk vindt.
Succes bij het zoeken naar passend werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Sandra, blijf positief, op een dag gaat het lukken. Dit zeg ik niet omdat ik niet weet hoe moeilijk het is. Ik ben 100% afgekeurd, ook jaren gesolliciteerd zonder resultaat. Uiteindelijk bij de sociale werkplaats gaan werken (wat geen optie meer is voor mensen die niet geheel afgekeurd zijn). Ik was blij en trots dat ik werk had en dat ik onder de mensen was, maar mijn passie is dit werk niet. Uiteindelijk ervoor gekozen om om te scholen, nu heb ik een tijdelijke baan als telefoniste/receptioniste (20 tot 24 uur), waar ik het prima naar mijn zin heb. Ik hoop dat er nog zoiets gaat volgen als dit stopt, anders toch weer terug naar de sociale werkplaats. Van het UWV wordt je niet veel wijzer, je moet veel zelf uitzoeken. Ook mijn re-integratie coach had geen nut. Schrijf jezelf in op een vacature website, lees het regionaal weekblad na op vacatures en schrijf je desnoods in bij de uitzendbureaus en solliciteer op alles wat je leuk lijkt. Zorg dat je een goede sollicitatiebrief schrijft, met een overzichtelijk CV erbij en dat deze opvalt. Laat iemand anders deze lezen voordat je hem verzend. Goede tips vind je op de site van carriëretijger.
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv/sollicitatiebrief-schrijven Praat en denk zo min mogelijk over wat je niet kan en benadruk wat je wel kan. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even als aanvulling, ik weet niet of dat al duidelijk was: het gaat hier om 65% van je maatman, niet om 65% qua uren. Overigens houdt UWV de bovengrens van de klasse aan, dus gaat het in dit geval om 75%. Maar het is dus de verdienste die telt, niet het aantal uren dat je werkt. Volgens UWV kun jij namelijk nog 65-75% van je laatstverdiende loon verdienen met jouw beperkingen. Zodra je meer dan die 75% verdient, gaat je uitkering omlaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Lies, ik heb mijn antwoord en link nogmaals gelezen en moet zeggen, dit staat er inderdaad niet duidelijk in. Goede aanvulling dus.