Ik moet een niet goed verklaarde keuze maken van mijn baas, maar hij wil dit niet onderbouwen voor ik een keuze heb gemaakt. Wat nu?

Ik werk al een aantal jaar bij hetzelfde bedrijf, sinds een halfjaar is daar nu een nieuwe baas. Deze baas heeft al meerdere onwaarheden uitgesproken en mensen tegen elkaar uit proberen te spelen. Ik heb het vertrouwen in deze baas verloren. Ik ben al op zoek naar een nieuwe baan, maar heb nog niets.
Afgelopen week heb ik een gesprek gehad met daarin twee keuzes. 'Of ik vergeet alle verwijten en alle negatieve gebeurtenissen, word teruggezet in functie en mag weer langzaam alles opbouwen.' Of 'Ik doe dat niet, en dat zal ook z'n consequenties hebben.' Het is dus allemaal erg vaag. Daarom heb ik ook gevraagd of ze dit op papier wilde zetten, en daarbij ook een uitleg wil geven over de andere consequenties. Dit wil ze niet doen totdat ik een keuze heb gemaakt.
Heeft er iemand tips wat ik nu het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Meld gelijk even aan je baas dat je met de juridisch adviseur van de vakbond gaat overleggen. Misschien schrikt ze er goed van!!!!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen melden maar het ook doen. Je niet om laten praten, want over een half jaar verzint men weer iets anders.
+
Ga eens informeren bij juridisch loket en veel succes met zoeken naar andere baan.

De sfeer is toch al verziekt wat je werkplezier niet ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is natuurlijk geen keus.

Je hebt een arbeidsovereenkomst afgesloten. Daarin liggen rechten en plichten vast. Uiteraard moet je je als een goed werknemer gedragen (enige soepelheid is dus gewenst) maar datzelfde geldt voor je werkgever. Die gedraagt zich niet als een goed werkgever, als ik de vraag zo lees.

Aangezien de functie vastligt in de arbeidsovereenkomst (met het daarbij passende salaris) kan de werkgever die niet 'zomaar' eenzijdig aanpassen.

Het staat er niet maar in feite wil de werkgever 'eigenlijk' van je af. Terugzetten in functie kan hij (in principe) niet zonder jouw instemming realiseren. Zou je die keus wél maken, dan kan dit als 'wederzijds goedvinden' worden uitgelegd en dan kan het wel. Maar ik heb niet het idee, dat de arbeidsvreugde er dan groter op wordt.

Zou je dit niet willen, dan is de keus van je werkgever: jou ontslaan. Nee, dat staat er niet maar het is de 'ondertoon' van de 'consequentie'. Maar ontslaan kan hij je niet zomaar, daar is een ontslagvergunning voor nodig of een ontbinding door de kantonrechter. Die wordt niet zomaar gegeven. Dat zal de werkgever ook wel weten en nu probeert hij het op deze 'wazige manier', hij roept maar in de hoop dat jij zelf je hoofd in de strop legt want hij heeft geen feitelijke argumenten.

De werksfeer lijkt me verziekt, op zoek gaan naar een andere werkgever lijkt me aanbevolen, hoewel dit erg moeilijk is in deze tijd. Bedenk dat als een werkgever van een werknemer af wil hij hier in zeer veel gevallen vroeg of laat in slaagt, zeker met hulp van een handige juridische adviseur of advocaat. (Ik heb hier al eens geschreven, dat het UWV Werkbedrijf naar mijn mening nogal op de hand van werkgevers is.) Zou hij een ontslagvergunning vragen en krijgen, dan kun je nog een procedure starten wegens kennelijk onredelijk ontslag, bij de kantonrechter.

Mijn advies: verzamel alles wat wordt gezegd, door wie en wanneer. Bouw zelf een dossier op, neem contact op met het Juridisch Loket of een arbeidskundig jurist of advocaat.

Ik hoop dat je pogingen om nieuw werk te vinden succesvol zullen zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus+ , ja als men een hond wil slaan, is er altijd wel een stok te vinden (Soms wel meerdere)