Wat moet ik doen als mijn baas minder uren betaalt dan dat ik heb gewerkt, met opzet?

Bijvoorbeeld je hebt een vakantie bijbaan, en bij je eerste uitbetaling zie je dat je te weinig loon hebt ontvangen dan dat je gewerkt heb.
Je gaat naar hem toe om verhaal te halen, en vraagt naar de gewerkte uren die hij heeft opgeschreven/uitbetaald. En tot je verbazing zie je dat hij minder uren heeft verwerkt dan dat jij uren gewerkt hebt dit kan je weten omdat je het zelf hebt bijgehouden. En je vermoed dat dit bewust is gedaan, en de baas glashard loopt te liegen over de mindere uren.

Wat moet je doen in dit geval

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Rustig vragen om uitleg en aangeven dat je volgens jou andere uren hebt gewerkt werkt beter. Bovendien zit er vaak behoorlijk wat tijd tussen het moment dat je werkt en het moment dat die uren betaald worden. Door de administratie etc. kan daar wel een maand tot 6 weken tussen zitten, zeker als het de eerste keer is dat je bij een bedrijf salaris krijgt. Vaak is de eerste betaling alleen maar een voorschot of schatting van het aantal uren dat je hebt gewerkt. Die krijg je om te voorkomen dat je te lang zonder inkomen zou zitten.

Bij een volgende betaling worden dan de uren die je echt gewerkt hebt verrekend met het voorschot (of schatting) die je al hebt gehad.

Als je meer uren hebt gewerkt dan er in je contract staan, kan het ook zijn dat je die overuren terug krijgt als vrije dagen. Ook komen er nog wel contracten voor waar je een vast bedrag per maand krijgt en overuren niet worden uitbetaald, hoewel deze zeldzaam zijn bestaan ze nog wel. Kijk je contract er voor na.

Daarbij heeft een werkgever er niets aan om iemand minder uren te betalen dan de werknemer daadwerkelijk heeft gewerkt. Als dit openbaar wordt krijgt het bedrijf immers een erg slechte naam en kan een bedrijf daaraan failliet gaan (niemand die daar nog wil kopen of werken).

Mocht je er toch van overtuigd zijn dat je baas te weinig uren betaald dan kun je het beste naar het juridisch loket gaan, zij kunnen je helpen om je uren toch uitbetaald te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weinig, want hoe kan aangetoond worden dat jouw registratie juist is?

Twee methodes, voor de toekomst: de werkgever kan een urenregistratiesysteem aanschaffen (de opvolger van de oude tikklok) en uiteraard erop toezien dat dit correct wordt gebruikt of

De werknemer legt dagelijks de uren vast op een standaardformulier en laat dat dagelijks afparaferen door de werkgever. Aan het eind van de week maakt de werkgever een kopie voor de werknemer en de werknemer levert het in. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Toegevoegd na 8 uur:
Verder is er nog iets anders wat mee kan spelen.
Stel: je hebt in de eerste drie weken van juli gewerkt, in totaal 120 uur en je ziet op je salarisstrook maar 80 uur staan. Is dit dan een fout?
Dat hoeft helemaal niet. Een werkgever laat de salarissen vaak buiten de deur berekenen en die bedrijven willen de gegevens al voor de helft van de maand hebben, anders kunnen ze het niet tijdig verwerken. De rest van de uren van juli en de uren van de eerste weken van augustus zie je dan terug op de strook van de volgende maand.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus een werkgever kan mij oplichten, en zolang ik daar niet veel maatregelen voor tref ( elke dag formulier ondertekenen? Ben ik aan het werk of dealen met de maffia?) kan ik dus opgelicht worden. Het nederlands rechtssysteem is helemaal naar de kanker, de rijken hebben het voor het zeggen. Als je geld heb ben je iemand.
Computoon
9 jaar geleden
"Wie eist bewijst", zo werkt het. Als jij stelt dat de uren die de werkgever heeft geregistreerd niet kloppen moet je dat kunnen bewijzen. (De uren die uitzendkrachten bijv. werken, worden ook altijd vastgelegd en door de inlener geaccordeerd). Als je stelt dat de werkgever je oplicht (alles kan, je hebt ook oneerlijke werkgevers) moet je dat aan kunnen tonen. Als ik werkgever zou zijn en ik van mezelf wist dat ik alle uren van iedere werknemer correct zou hebben vastgelegd, zou je niet lang meer werken bij mij als je me beschuldigde van oplichting. Maar het gaat hier om jouw uren en jouw geld dus daar mag je best wat moeite voor doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fetih, je snapt toch zeker wel dat je een en ander zult moeten kunnen bewijzen in een rechtzaak? Je opmerking over het Nederlandse rechtssysteem in je context raakt kant noch wal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is bij meerdere beroepsgroepen gebruikelijk om iedere dag je uren te noteren en dit te laten ondertekenen. Werkt voor beide partijen prettig, nooit misverstanden of oplichting.
Verder een plus voor computoon, het kan inderdaad dat de uren nog niet volledig zijn verwerkt, of dat de administratie met 4 weken rekent ipv per maand. de zevende periode eindigde 14 juli, de rest van juli wordt dan na de achtste periode betaald.