Mijn baas wil geen verplichte pensioenpremie betalen. Kan ik die wel eisen?

Op mijn contract staat dat er geen verplichte pensioenregeling is.
Bij de vakbond heb ik inmiddels begrepen dat er wel een verplichte pensioen regeling is. Hij (de werkgever) moet de helft betalen en ik (de werknemer) ook. Dat moet worden ingehouden op je salaris.
Zou ik die alsnog kunnen eisen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je werkgever is gebonden aan de CAO (tenzij de CAO niet algemeen verbindend, maar dat is zelden het geval). Dus hij is verplicht daaraan mee te betalen. Contracten mogen wetten en CAOs niet ondermijnen, tenzij dat wettelijk is bepaald. Dat lijkt me niet het geval.
Hij kan er niet onderuit. Je kan dit afdwingen bij de kantonrechter. Daarmee zet je de werkrelatie wel onderdruk, dus je het beste even proberen even zoveel buiten de rechtbank proberen te schikken (tenzij het een bedrijf met meer dan duizenden werknemers is, waardoor de spanningen niet zo snel oplopen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo lopen de spanningen dan niet zo op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het mkb worden conflicten sneller persoonlijk dan in multinationals. Bovendien hebben die laatste vaak een juridische afdeling en zullen ze daardoor iets professioneler opereren. Uiteraard is dat laatste geen garantie, maar hoe intiemer het bedrijf hoe sneller de spanningen oplopen bij een conflict.
ronron1212
9 jaar geleden
ik werk al 50 jaar maar daar heb ik nog niet zoveel van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft ook niet, uiteraard. Maar in dit geval zou er mogelijk een conflict kunnen optreden. Maar dat hoeft niet. Als het niet nodig om de spanningen op te laten lopen moet je dat ook niet doen natuurlijk.
Maar het advies om buiten de rechtbank tot een akkoord te komen, is altijd goed. Een gang naar de rechter is altijd tijdrovend en vaak duur. Hoe minder je het nodig hebt om je rechten te krijgen, hoe beter.
ronron1212
9 jaar geleden
een conflict? er is een cao en daar heeft de werkgever zich gewoon aan te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Maar gelijk hebben en krijgen is niet hetzelfde. Het is niet altijd zo makkelijk om je rechten op te eisen. In dit geval moet hij het krijgen, maar zijn werkgever weigert. Er is dus een conflict, niet perse in de zin van ruzie, maar er is onenigheidje dus, want de werkgever wil het niet doen, terwijl hij er wel recht op heeft. Ik vind dat vragensteller het moet eisen, maar helaas is niet elke werkgever even netjes wat dat betreft. Maar ja, vraagsteller heeft er recht op.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja recht en de werkgever heeft de plicht vakbond dus of het contract niet tekenen. melden bij het UWV.