Mag mijn werkgever mij dwingen om twee weken onbetaald verlof op te nemen?

Mijn contract loopt af per 31 augustus. Nu wil mijn werkgever mij dwingen om twee weken verlof op te nemen omdat dat staat in de personeelsgids (blz 25). Ik heb echter maar 3 dagen nog staan, dus zal ik onbetaald verlof moeten opnemen. Hier ben ik het niet mee eens.
Vraag: Kan mijn werkgever mij dwingen onbetaald verlof op te nemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Afhankelijk van wat er allemaal in de gids staat, mag het wel of niet.
De gids is uiteraard niet leidend, maar als deze eigenlijk de CAO is, kan het wel als leidend beschouwd worden.

Maar even de hamvraag, over welke gids heb je het? Want dat kunnen we hier niet zien.

De standaard is dat je blijft werken tot je contract afloopt. Als je nog veel vakantiedagen hebt staan, kan gevraagd worden deze op te nemen zodat de werkgever deze niet hoeft uit te betalen. Dit gaat altijd in overleg.

Wanneer er in de CAO of in je contract (wat een IAO is, individuele arbeids overeenkomst is) staat dat je de laatste 2 weken van je contract vrij dient te nemen, met of zonder uitbetaling (afhankelijk van of je nog vakantiedagen hebt), ja, dan mag de werkgever dit eisen. Je hebt er immers voor getekend.
Maar persoonlijk verwacht ik niet dat dit ergens staat...

Als de werkgever dit doet omdat er staat dat iemand minstens 2 aaneengesloten weken vakantie dient op te nemen per jaar, dan gaat er ergens in zijn / haar hoofd wat fout. Dan mag dit niet ge-eist worden, zeker niet aan het einde van een contract en niet onbetaald.

Voor zover ik nu uit je verhaal kan halen mag dit dus niet. Maar misschien kan je nog aangeven (tekst of foto) wat er dan op die pag 25 staat. Dan kunnen we daar wellicht inhoudelijk op reageren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik las het antwoord hier boven en dat is zeker een punt. Als van tevoren een aantal dagen zijn aangewezen en de OR is hiermee akkoord gegaan of je hebt er voor getekend in het contract / CAO, ja, dan mag het ge-eist worden.
Wederom wel weer, we weten dus niet precies waar die pag 25 naar verwijst.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met het oog op een goede work/life balance van de werknemer en de genoemde recuperatiefunctie van verlofdagen is het uitgangspunt van werkgever dat iedere werknemer zijn verlofdagen zoveel mogelijk binnen het opbouwjaar opneemt.
Werknemer is daarom verplicht om in het eerste kwartaal van ieder kalenderjaar bij zijn leidinggevende een schriftelijke planning in te leveren van zijn minimum verlofaanspraken, waarbij het uitgangspunt is dat de werknemer in de periode van medio juni tot medio september ten minste twee weken aaneengesloten vakantie opneemt, tenzij werknemer om een andere planning verzoekt en de
leidinggevende daarmee schriftelijk instemt. De tekst hierboven staat in onze Personeelsgids, er wordt niks in gezegd dat bijv de OR het heeft meegeschreven of goedgekeurd.
In mijn contract staat niks over twee weken aaneengesloten verlof op nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens een collega is de Personeelsgids samengesteld door onze OR. Verandert dit nu alles?
Thecis
9 jaar geleden
Nog niet direct. Hierin staat dat je verplicht bent geweest om in het eerste kwartaal een planning van je vakantiedagen in te leveren bij je leidinggevende. Als dit inderdaad gedaan is en je leidinggevende is hiermee akkoord gegaan, zit je sowieso veilig. Als je dit niet ingeleverd hebt, kan je het nog spelen op het feit dat je leidinggevende er ook niet om gevraagd heeft en dus ook in gebreke is gebleven (jij in deze situatie ook, tweeledig). Verder staat er dat je in de periode van juni t/m september deze weken moet opnemen. Heb je dat al gedaan in juni? Is er niets aan de hand. Maar we kunnen ook kijken naar het grondbeginsel van dit artikel, wat er in de eerste zin staat: "Het het oog op een goede work/life balance van de werknemer en de genoemde recuperatiefunctie van verlofdagen..."
De basis is dat mensen niet overwerkt raken. Dat is het doel van dit artikel. Het doel is niet om je aan het einde van het contract twee weken op te laten nemen. Dat is het op de letter lezen en dan een "goedkope" uitweg vinden (ze hoeven ze dan ook niet uit te betalen). Maar aangezien dit door een OR geschreven is, zou ik gewoon even met iemand van de OR contact opnemen. Dat zou ook in de personeelsgids moeten staan. Kijk eens hoe zij er tegen aan kijken. Mocht de OR aangeven dat ze er voor algemene personeelszaken zijn en niet voor individuele gevallen (wat ook zo is), kan je rustig aangeven dat als dit bij jou gebeurd, het wellicht bedrijfsbreed wordt gehanteerd. En dan gaat het zeker de OR aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij dat als je geen dagen meer hebt, je deze ook niet op kan nemen. Volgens mij bedoelen ze met dit artikel, dat je als je dagen hebt, je deze minimaal 2 weken aaneengesloten moet opnemen in de zomer.
Thecis
9 jaar geleden
Wat er eigenlijk staat is dat je van je aan het begin van het jaar beschikbare vakantiedagen (wat meestal 4 a 5 weken is) 2 weken aaneengesloten in een bepaalde periode moet opnemen. Als je je vakantieplanning voor dat jaar maakt, dien je daar rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden! Het geeft me wat breder inzicht in alles. Ik heb in de loop van dit jaar mijn vakantiedagen opgebruikt ivm sollicitaties, vrij zijn voor de kinderen, auto naar de garage, dat soort dingen. Ik heb gewoon het vermoeden dat ze de kosten aan mij gewoonweg willen drukken - onbetaald verlof (ze weten dat ik vrijwel geen dagen meer heb) dus bijna halvering van mijn laatste salaris, geen rijkosten vergoeding. Stel nu dat ze zeggen dat ik thuis moet blijven, en ik kom toch werken, en dat ze dan zeggen dat ze geen reiskosten betalen... Of is dat iets om je zorgen te maken in de toekomst.
Thecis
9 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het drukken van de kosten. Ik zou me goed op de hoogte stellen en iemand van de OR aanspreken zoals ik eerder al aan gaf.
Heb je toevallig ook gekeken naar de vakantieplanning die je in het eerste kwartaal moest afgeven? Is daar nog een terugkoppeling op gekomen? Heeft je manager deze goed gekeurd? Ik zou zorgen dat je deze dingen wel goed afhandelt en het niet afwacht. Dan kan nog best wel wat narigheid geven. Het ergste is dat je je loon / reiskosten niet krijgt, maar er gaat veel tijd en frustratie in zitten wat je beter vooraf al geregeld kan hebben.
Thecis
9 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het drukken van de kosten. Ik zou me goed op de hoogte stellen en iemand van de OR aanspreken zoals ik eerder al aan gaf.
Heb je toevallig ook gekeken naar de vakantieplanning die je in het eerste kwartaal moest afgeven? Is daar nog een terugkoppeling op gekomen? Heeft je manager deze goed gekeurd? Ik zou zorgen dat je deze dingen wel goed afhandelt en het niet afwacht. Dan kan nog best wel wat narigheid geven. Het ergste is dat je je loon / reiskosten niet krijgt, maar er gaat veel tijd en frustratie in zitten wat je beter vooraf al geregeld kan hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok bedankt voor alle reacties! Het is inmiddels allemaal met een sisser afgelopen.
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja ! Als er zeg een bedrijf's sluiting door zeg vakantie en dat is aangekondigd ja . Ook mag een werkgever een aantal snipperdagen aanwijzen maar dan moetje ze wel nog hebben :) . Voorbeeld : je werkt in de bouw het bedrijf sluit dan ben jij verplicht dan je dagen opte nemen . Hebje ze niet dan had je ze er maar voor moeten bewaren :( Maar staat het niet in de cao of in je AO of is het niet rond 26 januari kenbaar gemaakt dan hoeft het niet . Raadpleeg je bond of de rechts hulp . Succes