Mag mijn werkgever mij dwingen om twee weken onbetaald verlof op te nemen?

Mijn contract loopt af per 31 augustus. Nu wil mijn werkgever mij dwingen om twee weken verlof op te nemen omdat dat staat in de personeelsgids (blz 25). Ik heb echter maar 3 dagen nog staan, dus zal ik onbetaald verlof moeten opnemen. Hier ben ik het niet mee eens.
Vraag: Kan mijn werkgever mij dwingen onbetaald verlof op te nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afhankelijk van wat er allemaal in de gids staat, mag het wel of niet. De gids is uiteraard niet leidend, maar als deze eigenlijk de CAO is, kan het wel als leidend beschouwd worden. Maar even de hamvraag, over welke gids heb je het? Want dat kunnen we hier niet zien. De standaard is dat je blijft werken tot je contract afloopt. Als je nog veel vakantiedagen hebt staan, kan gevraagd worden deze op te nemen zodat de werkgever deze niet hoeft uit te betalen. Dit gaat altijd in overleg. Wanneer er in de CAO of in je contract (wat een IAO is, individuele arbeids overeenkomst is) staat dat je de laatste 2 weken van je contract vrij dient te nemen, met of zonder uitbetaling (afhankelijk van of je nog vakantiedagen hebt), ja, dan mag de werkgever dit eisen. Je hebt er immers voor getekend. Maar persoonlijk verwacht ik niet dat dit ergens staat... Als de werkgever dit doet omdat er staat dat iemand minstens 2 aaneengesloten weken vakantie dient op te nemen per jaar, dan gaat er ergens in zijn / haar hoofd wat fout. Dan mag dit niet ge-eist worden, zeker niet aan het einde van een contract en niet onbetaald. Voor zover ik nu uit je verhaal kan halen mag dit dus niet. Maar misschien kan je nog aangeven (tekst of foto) wat er dan op die pag 25 staat. Dan kunnen we daar wellicht inhoudelijk op reageren. Toegevoegd na 2 minuten: Ik las het antwoord hier boven en dat is zeker een punt. Als van tevoren een aantal dagen zijn aangewezen en de OR is hiermee akkoord gegaan of je hebt er voor getekend in het contract / CAO, ja, dan mag het ge-eist worden. Wederom wel weer, we weten dus niet precies waar die pag 25 naar verwijst.

Ja ! Als er zeg een bedrijf's sluiting door zeg vakantie en dat is aangekondigd ja . Ook mag een werkgever een aantal snipperdagen aanwijzen maar dan moetje ze wel nog hebben :) . Voorbeeld : je werkt in de bouw het bedrijf sluit dan ben jij verplicht dan je dagen opte nemen . Hebje ze niet dan had je ze er maar voor moeten bewaren :( Maar staat het niet in de cao of in je AO of is het niet rond 26 januari kenbaar gemaakt dan hoeft het niet . Raadpleeg je bond of de rechts hulp . Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100