wat is een acceptabel startsalaris voor een grafisch vormgever van 20 jaar?

Met een goed portfolio, fulltime baan, net van school met goede stage ervaring

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je anno 2014 al blij mag zijn met een basissalaris rond het minimum. Grafische vormgeving ligt op z'n gat als gevolg van de crisis.
Een vriend van me heeft twee grafische opleidingen afgerond en jaren ervaring. Hij komt echter nergens als vormgever aan de bak en werkt nu in een callcenter.
Grafische bedrijven hebben qua personeel ontzettend veel aanbod, dus kunnen ze niet alleen selectiever zijn, maar ook lagere salariëring bieden.

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van of je MBO-er of HBO-er bent.
Als startende MBO-er verdien je gemiddeld 1600 euro per maand bij een fulltine verband. Als HBO-er ligt dit hoger. Op onderstaande site kun je dat goed vergelijken en kun je een salarischeck doen voor je eigen situatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Handboek functieindeling Grafimedia (2011 is de versie die ik op internet heb gevonden) kom je grafisch vormgevers (functiefamilie 302) tegen op verschillende niveaus en dus ook in verschillende salarisklassen (E t/m J)

"302-E Grafisch-creatieve functie. Vervaardigt werktekeningen op basis van lay-outs.
302-F Grafisch-creatieve functie. Vervaardigt lay-outs op basis van ontwerpen en werktekeningen.
302-G Grafisch-creatieve functie. Vervaardigt ontwerpen op basis van schetsen en lay-outs.
302-H Grafisch-creatieve functie. Vervaardigt ontwerpen ten behoeve van geheel nieuwe uiteenlopende producten. Geheimhouding ten aanzien van (beveiligings) technieken.
302-I Grafisch-creatieve functie. Vervaardigt naar eigen inzicht en ideeën ontwerpen op basis van vage gedachten van de klant. Geheimhouding ten aanzien van (beveiligings) technieken.
302-J Grafisch-creatieve functie. Leidt projecten gericht op het vervaardigen van ontwerpen voor uiteenlopende grafische producten op basis van vage gedachten van de klant. Geeft leiding aan projectteams. Geheimhouding ten aanzien van (beveiligings) technieken. "

Vakorganisaties en werkgevers zijn nog steeds niet in staat om tot een nieuwe CAO te komen, zodat er na 01-07-2013 geen CAO meer is.

Laten we van 302-E uitgaan, aanvangssalaris destijds (in 2013) voor een 36-urige werkweek 1883,63 maar de gewoonte bij bedrijven is om hierop een korting toe te passen. (Een 23-jarige heeft per slot van rekening ook een hoger minimumloon dan een 20-jarige, namelijk 61,5% daarvan).
61,5% van euro 1883,63 = eur 1158,43/maand. Of je dit krijgt is een tweede, omdat er geen CAO meer is. Minimaal moet je krijgen: (bruto) eur 919,55/maand, het wettelijk minimumjeugdloon voor een 20-jarige.

Je hebt wel een opleiding maar geen werkervaring. (Stage is beroepspraktijkvorming, dat is niet hetzelfde als werken.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vakorganisaties en werkgevers zijn nog steeds niet in staat om tot een nieuwe CAO te komen, zodat er na 01-07-2013 geen CAO meer is. -> moet zijn; na 31-07-2013.

Het genoemde minimumjeugdloon is dat vanaf 01-07-2014.
Computoon