Mag een eerste luitenant bevordering tot kapitein weigeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
ja waarom niet. Maar waarom zou hij dat doen?

Het beste antwoord

Daar vind je niet gemakkelijk een voorbeeld van, maar hier is er toch een, uit Spanje.

De regering van premier Jose Maria Aznar wilde niet dat (toen kroonprins en sinds kort koning) Felipe in het huwelijksbootje stapte terwijl hij een militaire rang bekleedde die lager was dan die van de meeste militaire gasten die op het huwelijksfeest aanwezig zouden zijn. Daarom stelde de regering Felipe voor om hem van kapitein bij de zeemacht meteen tot legergeneraal te bevorderen.

Nou, en de kroonprins zag dat niet zitten! Hij hield de boot dus af (zo heet dat in zijn functie).

http://www.gva.be/cnt/oid278655/archief-spaanse-kroonprins-weigert-militaire-bevordering

Ik denk dat het niet onmogelijk is, omdat het nergens expliciet uitgesloten is, maar wel vragen op zal roepen.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb navraag gedaan bij een bekende die bij Defensie werkt.
In Nederland gebeuren bevorderingen al langere tijd alleen gekoppeld aan een functie waar een (hogere) rang aan is verbonden. Ook moet er ‘gewoon’ gesolliciteerd worden: de militair moet zijn belangstelling voor de hogere functie kenbaar maken.
Wil hij geen carrière opbouwen (toenemende zwaarte van functies), dan loopt hij het risico, dat hem uiteindelijk ook geen loopbaan meer geboden wordt (geen functie op het eigen niveau) en dat kan leiden tot ontslag.
De reden om af te zien van een hogere functie zou kunnen zijn dat betrokkene geen trek heeft in een eventuele verplichting om in de hogere rang langer in dienst te blijven. Dat argument speelt echter alleen vanaf ca. 45+ , dus niet voor een eerste-luitenant die kapitein moet worden.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Enigszins in hetzelfde straatje, alhoewel het net weer iets anders ligt: bij mijn Belgische semi-overheidswerkgever (de spoorwegen) mag je in elk geval niet solliciteren voor een rijdende functie als je daar reeds een sedentaire functie bekleedt die geklasseerd is in een hogere rang. Dat wordt in voorkomend geval nodeloos inflexibel gevonden; het noopt gegadigden om ontslag te nemen en daarna af te wachten of ze voor die andere functie in de lagere rang aangenomen worden. Tja, zo zijn de mores ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.