Hoe start ik snel een ZZP- organisatie voor mijzelf?

Ik dreig mijn baan te verliezen, maar ik heb veel externe contacten via brokerpartijen om mijzelf op de markt "te verhuren" als ZZP'er.
Hoe start ik snel een ZZP- organisatie voor mijzelf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wil je alleen weten hoe je een bedrijf start als zzp-er? want dat is alleen de Kamer van Koophandel binnenwandelen inderdaad. Je schrijft je daar in en je hebt een bedrijf. Hoef je verder niets voor te doen (alleen je identiteitsbewijs meenemen en een naam bedenken voor je bedrijf) Als je meer vragen hebt, hoor ik het graag. Ik ben zelf zzp-er

Antwoorden (2)

Schrijf je in bij de KVK en je bent in principe ready to go. Vaak kan dit binnen 1 a 2 weken worden geregeld. Daarnaast moet je nog wel rekening houden met je boekhouding, zakelijke rekening, etc. maar dan is de eerste stap alvast gezet en hoef je je geen zorgen te maken dat je "zwart" aan het werk bent en bedrijven je daardoor niet in willen huren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Steen een btwnummer en een var zijn wel noodzakelijk vragen opdracht gevers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
BTW nummer krijg je er gelijk bij als je je inschrijft bij de KVK. VAR is niet verplicht, wel kunnen opdrachtgevers hierom vragen.
Vraag bij de Belastingdienst ook even een VAR-verklaring aan. Als startend ondernemer krijg je die meestal zonder vooronderzoek.
De VAR is eigenlijk een bewijs voor het feit dat je (fiscaal) als zelfstandige wordt aangemerkt. De verklaring wordt jaarlijks opnieuw verstrekt, mits je aan de voorwaarden voldoet.
Je opdrachtgevers zullen er soms om vragen. Het ontslaat hen van de verplichting om loonheffingen af te dragen over jouw 'loon'.
Na een of meer jaren zal de Belastingdienst serieus gaan toetsen of je echt wel in aanmerking komt voor de VAR. Je moet dan kunnen aantonen dat je meerdere opdrachtgevers bedient en dus niet voor een enkele opdrachtgever werkt. In het laatste geval is er (soms) namelijk sprake van een arbeidsrelatie waarin de opdrachtgever/werkgever loonheffingen moet afdragen.
In dat geval wordt de VAR dus niet langer verstrekt. Maar zo lang jij beschikt over een geldige VAR hoeven jouw opdrachtgevers geen loonheffingen af te dragen.
Kijk voor meer info even op bijgaande link naar de BD.