Betalen uitzendbureaus mee aan opleidingen?

Via een uitzendbureau heb ik onlangs een tijdelijke arbeidsovereenkomst gekregen bij een organisatie/van een baan die ik niet los wil laten. Sterker nog: ik zie mezelf er de rest van m'n leven werkzaam zijn. In eerste instantie werk in een 'lagere' functie dan de bedoeling is; de 'hogere' zou pas later aangeboden worden. Dit is binnenkort het geval. Officieel zou ik niet worden toegelaten als ik niet de vereiste opleiding zou hebben gevolgd, maar dankzij mijn opleidingsniveau en relevante werkervaring maken ze een uitzondering. Echter, ik wil de 1-jarige opleiding alsnog volgen, niet alleen voor dit werk, maar vooral omdat ik deze altijd al heb willen doen. En een extra opleiding is uiteraard altijd handig. Kan ik het uitzendbureau (of misschien zelfs organisatie) vragen om mee te betalen aan de opleiding of is dit niet gebruikelijk in een dergelijke situatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Lastige.

Je kunt het uiteraard vragen aan het uitzendbureau -vragen staat vrij- maar ik denk dat de kans op een 'nee' groot is. Want waarom zou een uitzendbureau meebetalen aan een opleiding als het hen alleen geld kost? Het tarief met de opdrachtgever berust op een afspraak en het uitzendbureau kan dit niet gaan verhogen omdat ze jouw opleiding betalen. Bovendien is werken bij een uitzendbureau bijna altijd 'tijdelijk'. (Het aantal mensen dat in vaste dienst is van een uitzendbureau is relatief klein). Wat zou hun belang dan zijn? Als je bij het uitzendbureau vertrekt, hebben zij kosten gemaakt waar ze niets van terugzien.

Aan de organisatie vragen, is op dit moment ook 'vreemd'. Je bent namelijk niet bij de inlener in dienst.

Ik zie twee oplossingen:
- je betaalt de opleiding 'nu' gewoon zelf (investeren in jezelf, dat komt altijd positief over in sollicitatiegesprekken) of
- je wacht tot je in dienst genomen wordt door de organisatie zelf. Dan is het 'normaler' om te vragen of je een opleiding mag doen. Wel zal er dan (in de regel bij duurdere opleidingen) een studieovereenkomst worden afgesloten waarin staat dat je x% moet terugbetalen als je binnen x jaar het bedrijf verlaat. Het percentage daalt naargelang het aantal jaren en vaak hoef je na drie jaar diensttijd niets meer terug te betalen.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het uitzendbureau zal niet meebetalen. Misschien het bedrijf wel, als je in vaste dienst bent daar. Zolang je nog tijdelijk aangesteld bent zullen ze niet veel willen investeren in je. Maar je kunt het als de gelegenheid zich voordoet altijd ter sprake brengen
anneliez
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hij werkt via een uitzendbureau dus niet in dienst bij een ander.