Ik heb een nieuwe baan. Huidige baan stop op 1 juli. Kan al mijn vakantiedagen opnemen en zo direct starten bij nieuwe werkgever? Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Dat kan alleen als je werkgever hiermee akkoord gaat, met wederzijds goedvinden dus.

Hij hoeft hier echter niet mee akkoord te gaan en kan verlangen dat je de opzegtermijn 'uitwerkt' zodat hij ook tijd heeft voor werving en selectie van een nieuwe medewerker. Uiteraard krijg je dan de nog niet opgenomen vakantiedagen betaald in de eindafrekening.
Computoon
9 jaar geleden
Het hangt er helemaal vanaf welke soort vakantiedagen er zijn, wat in jullie arbeidsreglement staat etc.
Is het gewoon jaarlijks verlof, dan heb je je rechten hierop vorig jaar opgebouwd. Als er dan geen collectieve sluiting is noch andere afspraken (die moeten vermeld staan in een wettelijk document, bv. arbeidsreglement of arbeidsovereenkomst) dan mag je in principe je verlof opnemen. Natuurlijk is het altijd het beste dat je dit doet in overeenstemming met je werkgever. Als je ooit nog eens gaat solliciteren is het altijd best om in goede verstandhouding te vertrekken bij vorige werkgevers (je weet maar nooit....).
Maar je hebt ook andere soorten vakantiedagen, bv. compensatieverlof, anciënniteitsdagen enz... Voor deze soorten verlof kunnen er andere regels gelden. Zo moet je bij ons bv. bepaalde dagen opnemen in de maand waarvoor ze gelden (verlof oudere werknemer bv. is drie dagen per maand. dit mag je opnemen de maand zelf of nadien, maar niet voordat de maand waarover het gaat begonnen is. Dus je mag in juni 3 dagen opnemen voor de maand juni, je mag die ook van juli->december opnemen maar niet in mei). we hebben ook dagen die je per kwartaal mag opnemen (1 per kwartaal). daarvoor geldt hetzelfde ; je mag die in het kwartaal zelf opnemen of de kwartalen nadien, maar niet voordien.
Zo zijn er misschien ook bij jullie regels. Maar zoals gezegd, deze moeten vastgelegd zijn in een wettelijk document. Een afsprakennota, een huishoudelijk reglement etc... zijn geen wettelijke documenten. Dus wat daarin staat kan de werkgever in feite niet inroepen, en als het tegen de wettelijke documenten is, is het zelfs ongeldig.
Samengevat : ga eens met je werkgever praten, lees de wettelijke documenten goed (die moet je normaal gezien bij de aanvang van je tewerkstelling gekregen en ondertekend hebben om geldig te zijn), hoor eens of er geen afwijking is voor jullie sector enz... Misschien ga je hiervoor best even langs je syndicaat als je dat hebt.
En als er geen bezwaar is, is de algemene arbeidswet ook niet tegen het opnemen van vakantiedagen voordat je op stapt.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Uit België in Nederland is dat iets anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas geen akkoord. Ze zeggen dat het in strijd is met mijn arbeidscontract. Wat kan ik nu nog doen?
ronron1212
9 jaar geleden
Je arbeidscontract er op na lezen.
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, al is dat (alleszins in Belgiê) niet gangbaar dat het daar vermeld wordt (meer in het arbeidsreglement).
je kan ook altijd gaan onderhandelen met de directie. die is vaak soepelder dan de personeelsdienst, omdat deze natuurlijk orders heeft alles strikt op te volgen...
ronron1212
9 jaar geleden
Onderhandel doe je met je leidinggevende.