Mag mijn werkgever eisen dat ik een auto koop om op het werk te komen?

Ik reis nu met het OV, maar het is onlangs een paar keer voorgekomen dat de trein storing had en een paar uur later pas weer ging rijden. Zij vindt dat niet kunnen. Ik moet op mijn werk verschijnen, hoe dan ook.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Natuurlijk niet, ingeval van grote problemen op de weg kom je ook pas uren later aan dus die garantie is er nooit, alleen als je naast je werk komt weet je redelijk zeker dat je er snel bent.

Dat je vrij moet nemen voor de uren dat je te laat komt is een ander verhaal en bij functies waar je er echt op een bepaalde tijd moet zijn geldt soms een maximale reistijd maar dat staat dan in je contract.

Eisen dat je met de auto komt kan niet, er zijn echt nog steeds mensen zonder rijbewijs, zou daar dan een uitzondering voor gemaakt moeten worden?
9 jaar geleden
Ze kan niet eisen dat je een auto koopt, maar wel dat je op tijd op je werk bent. Het op tijd op het werk verschijnen is een normale verantwoordelijkheid van iedere werknemer. In voorkomende gevallen zal je tijdens de reis een alternatief moeten vinden voor (het voortzetten van) de reis, zodat je toch op tijd op je werk kan zijn, bijvoorbeeld het gebruikmaken van een taxi. Wanneer je te laat op je werk verschijnt, zullen er afspraken moeten worden gemaakt over het inhalen van de gemiste uren werktijd.

Als er werkelijk sprake is van overmacht en er geen alternatieven waren (bijvoorbeeld omdat je urenlang opgesloten zat in een trein die stilstond in de weilanden (ja, dat is ook eens voorgekomen in Nederland)), dan zou de werkgever coulant moeten zijn en dit door de vingers moeten zien.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voorval bij de punt duurde slechts 482 uur.
Computoon
9 jaar geleden
Ik vermoed dat jonge Goeie Vraag lezers zich nu afvragen wat die punt is... (Punt)
Amadea
9 jaar geleden
Schrijf het als De Punt, en geef het jaar 1977 erbij, dan kunnen ze het opzoeken.
Antoni
9 jaar geleden
Dat voorval bedoelde ik niet, iHave, maar bedankt voor het idee. Er is recenter (minder dan vijf jaar geleden) een voorval geweest, waarbij een trein door een storing urenlang midden in de weilanden stilstond.
Sec genomen: Nee! De werkgever heeft geen recht op invloed in je persoonlijke levenssfeer en dus mag hij/zij niet eisen dat je een specifiek vervoermiddel zoals een auto aanschaft enkel om daarmee naar het werk te komen en daar tijdig te verschijnen.

Het staat de werkgever wel vrij jou een vervoermiddel ter beschikking te stellen en daar de kosten van te dragen, waarmee je dan naar het werk kunt komen. Dat kan een personeelsvervoerregeling zijn, zoals een taxiregeling, of een persoonlijk vervoermiddel.
In dat geval mag de werkgever eisen en verlangen dat je tijdig op je werk verschijnt.

Bij gebruik van het OV is het inherent dat reizigers afhankelijk zijn van de omstandigheden die zich voordoen en daar geen invloed op hebben waardoor men te laat op de plaats van bestemming aankomt.

Niemand is verplicht een eigen vervoermiddel te hebben, of dat nu een fiets is of een auto.
Als men ervoor kiest om gebruik te maken van OV dan accepteert men ook de risico's van het niet tijdig aan kunnen komen.
Zowel de werkgevers als de overheid stimuleren het gebruik van het OV in het woon/werkverkeer door wel de OV kosten aftrekbaar te maken cq te vergoeden, maar niet het eigen autogebruik of daarvoor een reiskostenvergoeding te geven.

Dat houdt dan automatisch in dat een werknemer die afhankelijk is van het OV, dan ook niet aansprakelijk gesteld kan worden voor het feit dat hij/zij incidenteel of regelmatig te laat op het werk verschijnt. Dat risico is dan mede voor de werkgever.