werk weigeren van manager andere afdeling, werkweigering of niet?

Ik voer ongeveer 2 jaar een werkzaamheid uit die buiten mijn functieomschrijving valt en meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt dan waar ik voor standaard betaald wordt en op papier staat (heb er al wel een financiële compensatie voor gehad). Het is niet van essentieel belang voor de continuïteit van het bedrijf en er zijn ook andere mensen binnen de organisatie die dit werk eventueel kunnen.

Wegens een reorganisatie verandert mijn functieomschrijving dusdanig dat ik geen tijd meer heb hiervoor en bovendien is de verantwoordelijkheid hiervan naar een andere afdeling gegaan.

Nu vraagt de manager van die andere afdeling of ik dit werk voorlopig wil voortzetten, dit werk valt ook niet binnen mijn nieuwe functieomschrijving en het continueren hiervan als de gehele reorganisatie is doorgevoerd is zeer twijfelachtig.

Het verzoek komt niet van mijn eigen manager, in de hiërarchie staan de twee managers op gelijke hoogte. Kan ik dit verzoek zomaar weigeren of kan dit ook opgevat worden als werkweigering?

Dat ik hier wel twee jaar verantwoordelijk voor ben geweest en succesvol heb uitgevoerd spreekt dan wel weer tegen het weigeren van dit verzoek. Mijn manager heeft er zich nog niet over uitgesproken, daar heb ik binnenkort een gesprek mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Strikt genomen is dat werkweigering. Je mag er bij een bedrijf vanuit gaan dat opdrachten die door een manager gegeven worden een praktische uitwerking zijn van beleid dat de hoogste leiding in een bedrijf heeft vastgesteld en dus namens die leiding worden gegeven.

Maar er is wel wat meer over te zeggen: de situatie zoals jij die omschrijft, mag niet voorkomen. De eigen leidinggevende is verantwoordelijk voor de inzet van 'zijn' ondergeschikten. Hij moet jullie beoordelen en hij wordt mede hierop beoordeeld door zijn leidinggevende.

Advies zou dan zijn: als de andere manager van mening is dat je werk voor hem moet verrichten zeg je niet botweg 'nee', maar vraag je hem om contact op te nemen met jouw leidinggevende. Die moet hierin een beslissing nemen. Als die 'nee' zegt, gebeurt het niet. Zegt die 'ja', dan gebeurt het wel, je moet niet te strak in je functiebeschrijving willen blijven hangen. Maar hij zal niet te gemakkelijk 'ja' zeggen als hij werk genoeg heeft op zijn eigen afdeling. Heb je onoverkomelijke bezwaren tegen die opdracht, dan ga je naar de leidinggevende van je eigen manager.

Dat de werkzaamheid niet van essentieel belang is voor de continuïteit van het bedrijf en dat er ook andere mensen binnen de organisatie zijn die dit werk eventueel kunnen: dat is niet van belang in deze kwestie want daar ga je niet over. Het management kan er anders over denken en dan moet je je daarbij neerleggen.
Computoon
9 jaar geleden
Nee, wat iemand die niet jouw meerdere is vraagt is geen opdracht maar een wens. Feitelijk passeert hij/zij jouw leidinggevende door jou direct te benaderen met deze vraag.

Er zijn hier drie principes aan de orde:

1) Je hebt te doen wat je functieomschrijving omvat. Daarbinnen heb je te doen wat je eigen leidinggevende (of diens meerdere) vraagt. Niet wat een ander vraagt.
2) Je moet zorgen dat je zoveel mogelijk doet wat jezelf wilt doen.
3) Als er teveel van je wordt gevraagd dan kan het niet maar je moet dit wel aangeven aan je leidinggevende.

Dus:
1) Bedenk wat je wil: wel of niet die klus blijven doen? Zonee, geef aan dat de reorganisatie impliceert dat gekozen is voor beëindiging / afbreuk van je inzet hierop.
2) Indien je het wel wilt: bedenk dan: kan die klus toch bij of moet er dan iets anders (tijdelijk) van je taken af?
3) Als er iets anders af moet: leg het dilemma voor aan je eigen leidinggevende, mét een voorstel over hetgeen er dan af kan. Geef ook aan dat je het op zichzelf graag zou doen.
4) Weigert je leidinggevende, rapporteer dit dan aan die andere manager. Maak daarbij duidelijk wat jij zelf vindt van de conclusie. Mogelijk gaat die ander bovenover alsnog proberen om jou op de klus te laten zetten.