Kun je na 3 contracten bij hetzelfde bedrijf terecht als vakantiehulp?

Ik heb 3 contracten gehad. Mijn laatste contract liep af in augustus. Nu vragen ze aan mij of ik in december vakantiewerk bij hun wil komen doen (2/4 weken). Mag dit ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet (meer). Tot 1 juli van 2015 was het voor werkgevers mogelijk om na drie keer een tijdelijk contract aan te bieden de werknemer drie maanden naar huis te sturen en hem of haar dan weer werk aan te bieden. Feitelijk een truc om de geest van de wet te omzeilen.
Per 1 juli van dit jaar is de Wet werk en zekerheid van kracht geworden. Een van de nieuwe regels luidt als volgt:
"Na 3 tijdelijke contracten die telkens direct (of binnen een tussenperiode van 6 maanden) na elkaar zijn afgesloten, wordt het 4e contract automatisch een vast contract (de tussenperiode was 3 maanden)."

Er moet dan wel sprake zijn van contracten die steeds binnen zes maanden na alkeaar zijn afgesloten.

Bron: zie links.

Toegevoegd na 1 minuut:
'alkeaar ' moet zijn 'elkaar'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat kan. Tijdelijk vakantiewerk valt buiten het kader van de nieuwe wetgeving die beoogt om van flexibele arbeid naar vaste banen door te stromen.

De laatste termijn van je laatste contract doet er hier niet (meer) toe.
Die liep af in augustus en het vakantiewerk is beschikbaar vanaf december.

Voorwaarde is wel dat je beschikbaar bent en blijft voor iedere mogelijkheid om (ander) vast werk aan te nemen. (Vast betekent hier een contract van tenminste 6 maanden). Dat betekent dus dat je de tijdelijke vakantiebaan moet opgeven zodra er zich werk aandient dat je redelijkerwijs zou moeten kunnen aannemen, zolang je vanuit je vorige contract een WW uitkering geniet. (nou ja, genieten... )

Het UWV is hier zeer strikt in en je loopt de kans dat je tegen een sanctie aanloopt als je van hun regels afwijkt. Een vakantiebaan is geen reden om een ander aanbod op werk af te wijzen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een (betrouwbare) bron zou hier handig zijn... Evenals definities van je termen (wat geldt als vakantiewerk?) en precisie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
voor tijdelijk vakantiewerk gelden alleen andere regels als je deze aan studenten of scholieren aanbiedt en dan ook nog alleen in de officieel vastgestelde vakantieperiodes met nog wat meer specifieke regels. Anders is het gewoon een 4e arbeidsovereenkomst.