Hoe kan ik een andere parttime dag aanvragen?

Ik ben nu elke donderdag vrij en dat is opzicht prima. echter nu gaat mijn zoontje naar school in november en zie ik het niet zitten om vrij te zijn als hij er niet is en te moeten werken als hij vrij is op woensdagmiddag.

Ik wil dus eigenlijk de donderdag met de woensdag ruilen. ik vraag me af hoe ik dat moet doen. ik kan hierover niets vinden op het internet. Moet ik dit officieel doen door bijvoorbeeld een brief te sturen? Er staat niets in mijn contract over de dag zelf alleen over het aantal uren.

Ik zal overigens ook ouderschapsverlof gaan opnemen in 2015 1 dag per week. Ik vind het dan dus niet erg om die dag op de donderdag te hebben. ik wil gewoon me vaste vrije dag op woensdag hebben.
Hoe moet ik dit aanpakken en mag mijn werkgever dit weigeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let even op de regels omtrent ouderschapsverlof. Er is een wet in de maak die niet meer de financiele voordelen biedt. Ik heb begrepen dat je veel beter je ouderschapsverlof vast in 2014 kan laten in gaan!

Antwoorden (2)

Je kunt dit gewoon aan je leidinggevende vragen. Mogelijk kan er geruild worden of het rooster aangepast. Als je nu vraagt ben je in elk geval ruimschoots op tijd en kan er mogelijk met de werktijden geschoven worden.
9 jaar geleden
Ja, je werkgever mag dit weigeren maar dat moet dan ook wel duidelijk gemaakt worden waarom. Over het algemeen willen de meeste ouders met kinderen niet op woensdag werken en soms kan dat gewoon niet dat iedereen dat doet. Neem eerst even contact op met de basisschool en vraag of ze niet ook op vrijdagmiddag vrij zijn want sommige scholen geven groep 1-4 ook op vrijdagmiddag vrij of hebben nog weer een andere constructie. Dan kun je die dag ook aanvragen en kan je werkgever kiezen.

Als je precies weet hoe het zit begin je eerst mondeling. Je maakt een afspraak om het één en ander te bespreken. Je stipt netjes aan dat je op tijd bent en je vertelt wat je plannen zijn omtrent ouderschapsverlof en vrij zijn op woensdag (of vrijdag) en je vraag wat er mogelijk is en of je dit schriftelijk moet aanvragen.

Dan hoor je wel hoe het verder gaat.