Iedere maand wordt 12,50 euro ingehouden van mijn salaris voor de personeelsvereniging. kan dat? Kan ik het terug vorderen?

Er staat niet op mijn aarbeidscontract dat ik verplicht lid ben van een vereniging. Er staat ook niks over verplichte contributies. Het gebeurt al bijna 10 jaar en de administratie zegtdat het verplicht is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
12,50 Euro per maand !!! Dat moeten geweldige personeelsfeestjes zijn. Er zijn sportclubs waar je wekelijks komt die minder kosten. Deelnemen aan personeelsverenigingen is volgens mij overigens nooit verplicht. Achteraf terugvorderen is overigens ook niet mogelijk. Wel mag je eisen dat je waar voor je geld krijgt. Je bijdrage moet immers ook wel aan het doel besteed worden waar het voor bedoeld is. Dat mag je ook controleren, mocht je daar aan twijfelen.
Computoon
10 jaar geleden
Het is inderdaad buitensporig veel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onmiddellijk laten stoppen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever mag/zal waarschijnlijk het door het personeel gestorte bedrag verdubbelen. Gebruikmaking van deze faciliteit betekent dat dit een extraatje of cadeautje is van de kant van de werkgever dat niet belast is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je trekt pas aan de bel als je merkt dat je er nu 1500 euro aan hebt uitgegeven? Wat voor feestjes heb jij gehad?

Antwoorden (3)

Meestal heb je hier schriftelijk toestemming voor moeten geven, vraag het eens na bij de administratie. Het is immers al 10 jaar geleden, dus het kan zijn dat je het niet meer weet.
De PV regelt ook de leuke bedrijfsuitjes van je werk etc. Als je stopt met bijdragen mag je (meestal) ook niet mee. Weet je dat zeker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lid worden/zijn van een personeelsvereniging is op vrijwillige basis. Je kunt er mee stoppen wanneer je wilt. Vanaf dat moment mag er geen bijdrage voor de personeelsvereniging meer van je loon ingehouden worden. Terugvorderen van reeds betaalde bijdrage gaat niet lukken, omdat je altijd "stilzwijgend" akkoord bent gegaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze maken 2 uitjes/feestjes per jaar + sinterklaas feest en 1x week borreltjes. Ik werk in de buitendienst en ben nooit aanwezig voor borreltjes. Eigenlijk door beerking in het gezin zijn wij nooit bij edn feestje ou bedrijfsuitje geweest.
Computoon
10 jaar geleden
Je kunt niet altijd tussentijds opzeggen. Dat hangt af van het reglement van de pv. Maar verplicht lid zijn, kan niet.
Antoni
10 jaar geleden
cmbdardaganidis, wat bedoel je met "beerking"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou Goos, dat hangt wel erg af van de betreffende PV
en het bedrijf.
Vaak is het onzin.
En zeker als je toch niet aanwezig wilt zijn of geen behoefte hebt
aan "saamhorigheid".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni ik geloof dat het 'beperking' moet zijn ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 2 kinderen met beperking, een feestje of dagje uit is voor ons niet mogelijk, vooral niet als het heel druk is. Ook een feestje of uit gaan eten is voor ons niet mogelijk want een oppas voor een kind met beperking is niet te betalen!! Dat bedoel ik.
Van de wekelijkse borreltjes met collega`s kan ik niet genieten want ik werk in de buitendienst, ik ben altijd buiten bij klanten.
Antoni
10 jaar geleden
Veel dank voor je extra uitleg, cmbdardaganidis! Ronnieeee, ook dank voor jouw reactie! Ik vermoedde hetzelfde, maar wist het niet zeker.
je kunt het alleen terug vorderen als blijkt dat de personeelsvereninging niets organiseert/gestopt is. terug vorderen gaat niet. wel stop zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Lid worden van een personeelsvereniging is niet verplicht. Als er sinds het moment, dat de vraagsteller in dienst is bij het bedrijf contributie wordt ingehouden van zijn salaris en de vraagsteller is hier toen niet of niet voldoende over geïnformeerd, dan kan hij best geld terugvorderen!