Is er ergens de mogelijkheid de opleiding Sociaal Dienstverlener (niveau 4) via thuisstudie te volgen zonder stage te moeten lopen?

Ik wil de opleiding Sociaal Dienstverlener volgen maar kan geen stage lopen naast mijn fulltime baan. Is er ergens een mogelijkheid deze opleiding (of andere opleiding, als ik maar in de dienstverlening kan werken) via thuisstudie te volgen zonder stage te moeten lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Deze opleiding in ieder geval niet. Stage is een essentieel onderdeel van de opleiding. Dus of je deze studie nu volgt bij een ROC of bij een van de bekende schriftelijke opleiders: de beroepspraktijkvorming ('stage') is verplicht.
(Volgens mij geldt dat voor alle mbo-opleidingen die erkend zijn door ministerie van OCW).

Bij NTI is bijv. te lezen:

"De stage dient een duur te hebben van 1152 uur (BOL) of 3456 uur (Derde leerweg). Deze uren zijn flexibel in te richten (hele of halve dagen, één of meerdere dagen per week), zolang je maar in totaal het minimaal aantal uur praktijkervaring opdoet."

En bij LOI (MBO Sociaal maatschappelijk Dienstverlener):
"Een essentieel onderdeel van je opleiding is de beroepspraktijkvorming (BPV). Tijdens deze stage pas je de geleerde theorie toe in de praktijk van je toekomstige beroep. Ook biedt de BPV je de mogelijkheid om bepaalde handelingen of taken te leren, die je alleen in de praktijk kunt opdoen. Bovendien geeft de BPV-periode je een heel goed beeld van de dagelijkse gang van zaken in je toekomstige beroep.

Voor deze opleiding geldt een minimum van 960 uur BPV bij een erkend en door Calibris geregistreerd leerbedrijf. Calibris is het kenniscentrum dat voor deze opleiding de eisen vaststelt. In overleg met het leerbedrijf kun je de BPV parttime of fulltime invullen.

Het bedrijf waar je stage loopt, dient te zijn gevestigd in Nederland of het noorden van België. Neem bij twijfel contact op met de LOI."

Ik kan de verschillen in verplichte stageuren niet verklaren. Overigens is het niet vreemd dat deze instituten ook een stage eisen want het gaat om een door het ministerie van OCW erkende opleiding.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Daar was ik al bang voor..
De enige mogelijkheid is om een baan te vinden die relevant is voor de studie. En dan deeltijd te gaan studeren. Zo heeft mijn man dat een tijd geleden gedaan. Een dag in de week naar school en de rest werken.