kan een werkgever mijn echtgenoot verplichten om 4 weken lang te slapen op een andere locatie op werkdagen?

De kosten van het hotel zijn op rekening van de werkgever.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat het zijn werkgever is?
Anders zou het wel erg vreemd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat bij zijn werk hoort dan wel, in de bouw komt dit bijvoorbeeld veel voor. In de weekenden kan hij dan naar huis.
jc54
10 jaar geleden
Slapen op werkdagen?????Proefslaper op een beddenfabriek?

Antwoorden (2)

Daar is geen wettelijk verbod op, dus het gaat erom wat in de cao/het personeelsreglement en/of de arbeidsovereenkomst staat.

Staat daarin een vaste werklocatie of een zin waaruit blijkt dat de werkgever de werknemer ook kan verplichten om op andere werklocaties te werken? Of volgt het 'ambulant zijn' uit de functie?

Vreemd is het niet in bepaalde functies. Denk eens aan de mensen die werken op booreilanden of in het internationaal transport. Of acteurs die werken aan een filmopname in het buitenland.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat zo een zin niet in het contract. Maar het is 4 weken en dat is zeer lang voor ons. Daarom de vraag. Ik wil u alvast bedanken voor het antwoord. Mijn man zou graag naar huis komen na het werk. En dat mag niet van de werkgever.. kan daar iets aan gedaan worden?
bamibal
10 jaar geleden
Als de reistijd het toelaat, zie ik niet in waarom hij niet naar huis zou mogen (op eigen kosten). Het is immers vrije tijd. Tenzij hij na werktijd stand-by moet zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Naar huis reizen, gaat niet altijd. Wat wel eens gebeurt, is dat een bepaald project op een bepaalde tijd af moet zijn voor een bepaalde klant en dat er hoge boeteclausules zijn als de oplevering te laat is. Dan wordt er dus overgewerkt en/of 's morgens heel vroeg begonnen.
Nee, de werkgever kan dat niet verplichten. Maar er is wel relevante wetgeving: de arbeidstijdenwet.
In de arbeidstijdenwet staat dat de reistijd ook als werktijd moet worden gezien, en je mag niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid uren maken (dat is per dag, per week, per 4 weken en per 12 weken een vast voorgeschreven maximum /gemiddelde).
Stel dat iemand op een locatie moet werken die 2 uur reizen van huis is, dan zou dat betekenen dat hij naast de 8 uur per dag al 4 uur moet reizen en dus al 60 arbeidsuren (volgens de ATW) zou maken, voor slechts 40 uur effectieve arbeid. Dat mag maar 1 week, daarna moet hij gaan compenseren en minder uren gaan werken.

Vanuit die optiek is er dus wel wetgeving die hier sturing aan geeft.
In mijn bedrijf laten we overigens de werknemers in een dergelijk geval 4 dagen 10 uur werken en op locatie in een hotel gaan, dan zijn ze de vrijdag vrij. Wellicht kan je echtgenoot om die regeling vragen?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Personeel wordt in hotel ondergebracht. Het er laten verblijven is juist bedoeld om de arbeidstijden niet te overschrijden. Je antwoord klopt dus gedeeltelijk niet.
crispy
10 jaar geleden
Het antwoord klopt voor 100%. Als je goed leest geef ik aan dat er in de arbeidstijdenwet een soort onderbouwing te vinden is van hetgeen de vraagsteller schetst.