Hoe heet iemand die overledenen opmaakt en wat moet je daarvoor hebben om het te mogen doen?

Ik zou graag willen weten hoe het heet en wat voor opleiding en of cursus je ervoor nodig hebt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.9K

Antwoorden (2)

Dat heet postmortale zorg, of ook wel afleggen.
10 jaar geleden
Dat is een overledenenverzorger. De zorg voor het dode lichaam was vroeger onderdeel van de taken van uitvaartverzorgers en verpleegkundigen. De laatste jaren wordt het steeds meer een apart beroep dat wordt uitgeoefend door specialisten in postmortale zorg.

Onder overledenenzorg valt niet alleen het afleggen of de ‘laatste verzorging’ (wassen en aankleden). Ook restauratietechnieken, camouflage van wonden, make-up aanbrengen en haarverzorging horen er steeds meer bij. Er zijn aparte opleidingen voor thanatopraxie (tijdelijke balseming). Daarnaast worden er specifiek bijscholingen georganiseerd voor verzorgenden en verplegenden, over werken rond de dood.

Docendo’s academie voor postmortale zorg heeft een basisopleiding Piëteitsvolle verzorging van overledenen en eenvoudige restauratietechnieken. De opleiding bestaat uit vijf lesdagen (theorie en praktijk) in Geldermalsen en een examen. Verder zijn er een aantal aanvullende modules zoals Opbaren, Make-up en camouflage, Airbrush, Haarverzorging, Complexe restauraties en Anatomische schedel- en aangezichtreconstructies. Zie voor jouw vraag http://www.docendo.nl/postmortale-zorg/pieteitsvol-in-overledenenzorg/make-up-en-camouflage/

Ook Academie Vitaedis geeft twee korte cursussen op het gebied van overledenenverzorging: Opbaring en Camouflage en eenvoudige reconstructie. Zie http://www.vitaedis.nl/course/overledenen-verzorging
Amadea