Kan mijn werkgever mij verplichten om na 23.00 door te werken als 17 jarige?

Ik werk in de afwas bij een restaurant. Sinds kort is er een vernieuwing in het concept geweest, waardoor het restaurant nu iedere keer bijna vol zit. Omdat het nu drukker is geworden, lukt het mij niet om alles afgewassen en opgeruimd te hebben voor 23.00 (ik werk vaak door tot 23.45).
In mijn arbeidsovereenkomst staat nog:
Werknemer is redelijkerwijs verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werkgever om overwerk te verrichten, d.w.z. werkgever zal werknemer oproepen voor werkzaamheden boven het minimum aantal uren, indien wegens bijzondere omstandigheden (vakanties ziektes van collegae of anderzijds) de behoefte is aan extra arbeidskrachten. Werknemer verplicht zich aan een oproep gehoor te geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat kan hij niet. Als 17 jarige mag jij niet eens werken tussen 23:00 en 06:00

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jo...

De genoemde clausule in jouw arbeidscontract geldt alleen voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor een 17 jarige gelden deze bedingingen niet en kan ook niet door de werkgever ingeroepen worden. Sterker nog, je werkgever is al in overtreding door je tot na 23.00 uur te laten werken. Niet alleen je werkgever is hiervoor aansprakelijk, zelfs je ouders zouden door de Arbeids Inspectie aangesproken kunnen worden en een boete kunnen krijgen. Ook het feit dat er geen extra toeslag wordt betaald op het moment dat je overwerk verricht is niet in de haak. Normaliter moet er dan een toeslag van tenminste 25% worden betaald. (voor overwerk in weekenden zou dit hoger moeten zijn). Maar dat is CAO bepaald en dus afhankelijk of je daaronder valt of niet. Als je naast je werk ook nog naar school gaat dan gelden de uren op school ook als arbeidstijd. Je moet deze uren dus ook meetellen bij je uren die je bij het restaurant werkt en daarbij niet de 160 uur per 4 weken overschrijden. Je mag als 17 jarige maximaal 160 uur per 4 weken arbeid verrichten en moet je tenminste minimaal 12 uur dagelijkse rust hebben. Als 17 jarige mag je ook niet op zondagen werken. (bepaalde uitzonderingen daargelaten). Verder mag een aangevangen diensttijd voor een 17 jarige liggen tussen 06.00 's-morgens tot 14.00 uur 's-middags bij een maximum van 8 diensturen. Dus je mag bijvoorbeeld om 14.00 uur beginnen maar dan moet je uiterlijk om 23.00 uur naar huis. (dat is 8 werkuren plus 2x een half uur pauze) Overwerken is dan zeker niet meer toegestaan! Kortere diensttijden bij een aanvang na 14.00 uur zijn wel toegestaan maar tot maximaal 23.00 uur 's-avonds. E.e.a staat in het arbeidsbesluit "arbeid door minderjarigen" van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100