Mag mijn baas zijn ''eigen cao'' opstellen, en mag hij afwijken van de huidige cao ?

Begin januari, ben ik bij een bedrijf gaan werken wat nog in opstartbasis was, nu 6 maanden verder heb ik nog steeds geen contract en is er eigenlijk nog niks geregeld behalve dat ik elke week mijn geld krijg (waar ik voor gewerkt heb) en dat ik al mijn loonstroken heb

ik krijg € 7,50 per uur (netto) en ben 22 jaar. Ik bezorg voor een groot warenhuis pakketten dus de cao is transport en logistiek

De baas heeft 2 weken geleden tegen mij gezegd, regel het maar.

nu ben ik voor 11 man loonstroken aan het regelen bij een salarisadministratie kantoor (wat de baas heeft toegewezen) en voor enkele mensen heb ik al een inlogaccount zodat zij hun loonstroken kunnen inzien

als die loonstroken geregeld zijn, kan ik in overleg een contract opstellen maar hier zijn nog wat onduidelijkheden over en hierbij horen mijn vragen

Mijn baas wil zich niet aan de cao houden van transport en logistiek

- vakantiegeld
- zaterdag 130%
- zondag 150%

we krijgen geen vakantiegeld en geen toeslagen op zaterdag en zondagen zoals dit is vermeld in de cao.

Mijn vragen zijn nu:

- Mag mijn baas zijn ''eigen cao'' opstellen, en mag hij afwijken van de huidige cao

- Ik krijg € 7,50 per uur netto (22 jaar) (volgens de baas inclusief vakantiegeld en toeslagen terwijl hier nooit over gesproken is) Als ik 8% vakantieuren er aftel en 9,6% vakantiedagen = kom ik uit op € 7,50 - 17,6% = € 6,18.

Dan zit ik toch onder het minimum loon?

Wie kan mij helpen om mijn vragen te beantwoorden

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Voor dit soort zaken is een vakbond ideaal. Zij hebben de kennis en juridische mensen in huis om een en ander aan de kaak te stellen. Je zult je alleen niet erg geliefd maken bij je werkgever, maar hij dient zich wel aan de regels te houden.
9 jaar geleden
Alvast een deelantwoord inzake de cao: er zijn twee situaties waarin de werkgever geen minder gunstige afspraken dan in de cao staan:
@ de cao is algemeen bindend verklaard door de minister van sociale zaken en werkgelegenheid of
@ (bij een niet algemeen verbindend verklaarde cao): je werkgever is geen lid van een werkgeversorganisatie die betrokken was bij de totstandkoming van de cao.

Ook als er geen cao van toepassing zou zijn: minder dan het brutominimumloon betalen mag niet.

Nooit, nooit rekenen met nettobedragen!

Een eigen cao opstellen kan (als er geen algemeen verbindende is en ook als je werkgever geen lid is van de werkgeversorganisatie zoals boven omschreven). Dit heet een ondernemingscao. Maar die kan uitsluitend samen met een werknemersvereniging (vakbond) tot stand komen. Of er is gewoon geen cao.

Toegevoegd na 1 minuut:
minder gunstige afspraken nz: minder gunstige afspraken mag maken

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: 2e @ moet zijn:
@ (bij een niet algemeen verbindend verklaarde cao): je werkgever is lid van een werkgeversorganisatie die betrokken was bij de totstandkoming van de cao.

Het minimumjeugdloon voor een 22-jarige is nu eur 1262,75/maand en (teruggerekend) eur 7,25/uur. (In juli gaat het waarschijnlijk weer iets omhoog). Bruto en uiteraard exclusief vakantiebijslag.

Eenmaal per jaar wordt (minimaal en meestal maximaal) 8% vakantiegeld betaald. Een loon inclusief vakantiegeld mag ook maar dit moet dan wel in de cao staan of in de arbeidsovereenkomst.
Zelfs een loon inclusief de waarde van de vakantiedagen mag maar dan moet de werkgever de werknemer in de gelegenheid stellen om vakantie op te nemen. De werknemer moet dus het recht behouden om op vakantie te gaan. Ook moet dan op de loonstrook zichtbaar zijn welk deel van het loon het salaris betreft, welk deel de vakantiedagen en welk deel de vakantiebijslag. Kortom, het kan allemaal als het in de cao of arbeidsovereenkomst is afgesproken (maar het maakt de zaak nodeloos ingewikkeld).

Als de informatie op de site van het CNV nog steeds actueel is, zou er op dit moment geen CAO voor Beroepsgoederenvervoer meer zijn:
"Sinds 1 januari 2014 is er geen cao beroepsgoederenvervoer meer. De werkgevers willen geen loonsverhoging betalen."
Bron: http://www.cnvvakmensen.nl/actueel/nieuws/artikel/item/waar-blijft-de-nieuwe-cao-beroepsgoederenvervoer/
Of heb je het over een andere CAO?
Computoon