kan je kapper worden als je dyscalculie hebt?

ik heb dyscalculie het zelfde als dyslexie maar dan met rekenen ik wil later heel graag kapper worden! namelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlands en rekenen zijn verplichte vakken bij de opleiding, laat je daardoor niet afschrikken, er is vast wel een manier om hulp te krijgen.
Het is belangrijker dat je creatief bent, klantvriendelijk bent en talent hebt.
Ga voor je droom, willen is de beste motivatie.
Succes!

Het beste antwoord

Natuurlijk wel!

Er zijn toch ook mensen met dyslexie die ingewikkelde studies volgen!
Het kost wat meer moeite, maar het kan absoluut wel.

Mensen met dyscalculie kunnen vaak niet vlot omgaan met geld en hebben moeite met klokkijken.
Maar kunnen prima met hun handen werken.

Mocht je problemen hebben met de opleiding, let dan hier op:
Voor leerlingen met dyscalculie in het voortgezet onderwijs zijn verschillende voorzieningen. Een leerling met dyscalculie krijgt bijvoorbeeld 30 minuten extra tijd bij de eindexamens. Om hulpmiddelen of vrijstellingen te krijgen, is een dyscalculieverklaring van een gespecialiseerde psycholoog of orthopedagoog nodig.

En in deze tijd van rekenmachines en computers kun je heel ver komen, ook al kun je niet hoofdrekenen.

Bron: eigen ervaring (alleen heette dat vroeger niet zo).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!

Andere antwoorden (4)

Niet als zelfstandige, want dan moet je voorraden bijhouden en je financiën op orde hebben. Het lijkt mij dat dit problematisch is als je geen cijfermatig inzicht hebt. Maar in loondienst zal het prima kunnen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, gewoon, realistisch!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je eventueel ook iemand anders laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je financiën kan je ook door anderen laten doen, onzin dat hij geen zelfstandige kan zijn dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker nier realistisch. Iemand met dyscalculie is in veel gevallen goed in staat een eigen zaak te hebben.
Ik heb hier ook last van, maar ben wel boekhoudster. Als je leert hoe je iets moet uitrekenen kun je dat met een rekenmachine of kassa doen. Het ligt er natuurlijk aan hoe erg het is. Voor mij is het lastig dat ik getallen van in de duizend niet kan uitspreken, of opschrijven als iemand ze me verteld.
Het is lastig maar het kan zeker wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi!

Zoals al eerder beschreven kun je met dyscalculie heel veel beroepen uitoefenen. De mate waarin je last hebt van dyscalculie zal wel bepalend zijn.
Ik (ook 'gezegend' met dyscalculie) werk in loondienst en ben daarnaast ook nog zelfstandige. Voor mij werkt het als volgt: Eenvoudige handelingen zoals afrekenen gaan mij goed af met behulp van een kassa. Hoofdrekenen is een probleem maar daar voor hebben ze rekenmachines uitgevonden.
Mijn zakelijke administratie kost mij veel moeite, maar het lukt me wel! Daarnaast is er altijd nog een mogelijkheid tot het inhuren van een accountant.
Dyscalculie is wat minder bekend dan dyslexie en helaas heb je daardoor wat vaker te maken met onbegrip. (ik verwijs naar de eerste beantwoorder van deze vraag) Het belangrijkste dat ik je wil meegeven is dit:

Laat je door je dyscalculie niet tegenhouden om dat te gaan doen wat je graag wil! Als jij echt graag kapper wil worden dan lukt je dat!

Hoe je dit kunt aanpakken is al heel mooi verwoord door een eerdere beantwoorder. Ga in overleg met de opleiding, geef aan dat het rekenen voor jou een pittige uitdaging is en laat de opleiding je hierin ondersteunen. Een goede onderwijsinstelling zal je helpen!

Heel veel succes maar vooral plezier bij het volgen van je dromen!

Jeroen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat lijkt me wel. Ik heb zelf ook dyscalculie en volg de hbo opleiding Human resource management. Daarvoor heb ik havo gedaan (ook gewoon binnen 5 jaar afgerond).
Lijkt me dus dat als dat mogelijk is met dyscalculie dat een kappersopleiding ook moet lukken. Dyscalculie hoeft echt niet zodanig een beperking op te leveren zolang je maar in jezelf blijft geloven en niet gaat denken;"ik heb dyscalculie dus ik kan niet rekenen". Oefening baart kunst en je moet gewoon lekker eigenwijs zijn en zelfvertrouwen hebben.
Volg je hart en zet door, dan kom je er wel.