Hoe kan ik op een positieve manier laten weten dat een groot deel van ons team niet meer tevreden is op het werk?

Ik ben sinds enige tijd vakbondsafgevaardigde. Ik vervang iemand die jaren aan een stuk de zaak niet echt heeft opgevolgd. Dus de verwachtingen zijn heel hoog.
Nu krijg ik een hele hoop meldingen van mensen die niet meer tevreden zijn. Ze zijn wel tevreden met hun jobinhoud, maar voelen zich niet meer goed op het werk. Ongeveer 80% geeft aan te willen solliciteren.
De signalen (terecht of niet):
- mensen voelen zich niet gewaardeerd. als je "goed staat met de baas" heb je voordelen. hard werken geeft je dus niet meer waardering dan de kantjes aflopen, als je maar goed staat met de baas
- er wordt veel te veel top down beslist en hierbij luistert men niet naar de basiswerker
- er zijn geen doorstromingskansen. er worden mensen op "postjes" gezet waarbij er met de voeten getreden wordt naar de gangbare procedures (hier heeft men wel een punt vind ik). zo neemt bv. de direkteur helemaal alleen de sollicitatiegesprekken af als hij iemand op een postje wil krijgen. De regel dat je alleen promotie kan maken als je drie jaar in het bedrijf werkt, wordt niet gevolgd
- mensen die goed werk leveren op het terrein kunnen minder makkelijk promotie maken omdat men hen niet van hun project wil afhalen. zo wordt je dus gestraft als je goed werkt
- er worden hoge lonen uitbetaald aan de top, terwijl er te weinig werkingsmiddelen zijn voor het basiswerk.
aan de andere kant mogen wij tijdens de werkuren syndicaal overleggen, maar als we signalen geven wordt dit niet in dank afgenomen.

10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
er is geen structureel overleg werknemer/Werkgever op organisatieniveau. Wel op sectorniveau (dus van alle filialen één iemand en we komen maandelijks samen). Maar daar weigeren de werkgevers te praten als het over zaken gaat die hen niet bevallen. Ook hier zien we weer dat ze zich een heel hoog loon hebben toebedeeld van de subsidies, maar kleine voordelen voor de basiswerkers niet willen bespreken.
aan de andere kant hebben we wel goede arbeidsvoorwaarden, bv. veel vakantie. Maar door alle frustratie zien mensen dat niet meer.
Als ik de zaken rechtstreeks naar de direkteur zeg, voel ik dat hij wel luistert, maar me dit niet in dank afneemt (hij zegt dan achter mijn rug dat ik het hem moeilijk maak door te vragen de procedures te respecteren).
Hoe los ik dit op? ik wil dit zeker positief oplossen en vooral ook de negatieve sfeer niet versterken....

Het beste antwoord

Als dit in een groot bedrijf aan de orde is, maakt men gebruik van arbeidspsychologen. Zij zijn neutraal een kunnen de onderlinge verhoudingen goed in beeld brengen. Zij worden er niet op aangezien als ze de knelpunten aan de kaak stellen en zullen zo'n bedrijf van onder tot boven uitkammen en de fouten op een rij zetten.

Het is voor ieder bedrijf van het hoogste belang dat de werksfeer aangenaam is er er geen onderlinge afgunst of wrijving door de top wordt veroorzaakt.

Vaak kijken de hogergeplaatste of directeuren te weinig naar de werkvloer en gaat de ondermijning die zij zelf veroorzaken aan hen voorbij.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf die arbeidspsychologen voor dit doel in dienst heeft is FYNCH. http://fynch.nl

Mocht de directeur hier geen boodschap aan hebben, dan heb jij het recht de wrijvingen aan de kaak te stellen, wat hij er ook tegen in wil brengen. Als vakbondsafgevaardigde heb je het recht en de plicht om voor de werknemers op te komen. Recht je schouders, je bent niet voor niets gekozen.