Mag mijn werkgever mijn jaarcontract zomaar beëindigen?.

In mijn contract staat " Zowel werkgever als werknemer is bevoegd de arbeidsovereenkomst tussentijds te beëindigen, zulks met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, waarbij geldt dat door beide partijen slechts tegen het einde van de kalendermaand kan worden opgezegd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

In je contract staat het contract kan worden beëindigd aan het eind van elke maand dus ja je werkgever kan je contract beëindigen.
10 jaar geleden
De door jou genoemde regel komt voornamelijk voor in tijdelijke arbeidsovereenkomsten.
Dit betekent niets meer dan dat zowel jijzelf als de werkgever het recht hebben om de arbeidsovereenkomst op te zeggen op ieder willekeurig moment gedurende de looptijd van het contract.

Voor tussentijds opzeggen van een jaarcontract geldt dan wel een minimum opzegtermijn van 1 volle kalendermaand als het contract vóór de einddatum wordt beëindigt.
Dus uiterlijk op de eerste dag van de maand voorafgaande aan het ontslag.
Daarbij hoeft dan geen opgaaf van redenen voor worden gegeven en de opzegging is ook niet aanvechtbaar. Niet door jou maar ook niet door de werkgever als jij opzegt.

Je mag altijd wel naar de reden vragen maar die hoeft niet gegeven te worden netzomin als jij geen reden hoeft op te geven als jij opzegt.

Achterliggende redenen voor tussentijdse beëindiging door een werkgever kunnen zijn:
Werkvermindering/overschot personeel binnen het bedrijf, persoonlijke redenen (werkgever kan niet zo goed met je overweg), acute financiële problemen in het bedrijf of werkgever vindt misschien dat je onvoldoende presteert.

Er kunnen nog veel meer redenen te bedenken zijn maar in feite doen die allemaal niet ter zake bij de opzegging van een tijdelijk contract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou in alle tijdelijke contracten die ik heb gehad heeft nog nooit zoiets gestaan. Sterker nog, mijn man had eens een jaarcontract waar hij niet vanaf kon, daar had hij nooit bij stilgestaan. Normaal had hij altijd een contract voor onbepaalde tijd en kon hij elke maand opzeggen. Bij dat jaarcontract kon dat niet. Ik vind het vreemd dat je een jaarcontract krijgt en de werkgever mag je alsnog met een maand opzegtermijn op straat zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Klopt helemaal het komt niet vaak voor maar het mag wel en als je er voor getekend hebt ga je hiermee akkoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, het hoeft ook niet in een tijdelijk contract te staan, het MAG er in staan. En als het er in staat dan is het een geldige clausule die door beide partijen gerespecteerd dient te worden.