Wat houd salarisschaal B3 in?

Ik werk op kantoor van een supermarkt.
Mijn loon is omhoog gegaan naar salaris schaal B3 maar ik weet niet wat dat inhoud? Voor mij nergens te vinden en ik zou graag weten wat dat bruto/netto en qua uurloon voor mij betekent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Functiegroep B hoort bij een kassamedewerker, verkoopmedewerker, of verkoopmedewerker speciaalzaak. Zo'n medewerker heeft meer verantwoordelijkheden dan iemand uit functiegroep A (vulploegmedewerker, of aankomend kassa/verkoopmedewerker), en krijgt daarom een wat hoger salaris.

Het hangt van jouw leeftijd af wat het precieze uurloon is, volgens je profiel is dat 21 jaar. En dan zit je op niveau 3, dus dat komt neer op € 8,94 per uur volgens de loontabel van januari 2013. Van 2014 is er nog niet een te vinden, maar er staat in mijn bron dat je er 1,25% verhoging bij op moet tellen. Eens kijken of ik dat goed kan uitrekenen: dat wordt (onder voorbehoud want rekenen is niet mijn sterkste kant!) € 9,05 per uur.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland valt het personeel van veel bedrijven onder een C.A.O., dat is de Collectieve Arbeids Overeenkomst, een arbeidsvoorwaarden overeenkomst die voor iedereen geldt die in een bepaalde branche werkzaam is en voor alle bedrijven in een bepaalde branche.
In de CAO zijn dus de voorwaarden opgenomen waaraan zowel de werknemer als de werkgever zich moet houden.
Ook de beloning en salariëring is daarin opgenomen en die wordt volgens een tabel toegekend naar functie, ervaring en leeftijd.

Zo'n loontabel bestaat uit zgn. "Loonschalen" die ieder weer onderverdeelt zijn in "treden", die oplopen in uit te betalen salaris. Iedere loonschaal heeft dus meerdere treden.
Het loongebouw, zo heet dat, bestaat dus meestal uit Schalen van A t/m .... ('n letter bijvoorbeeld Z) met in iedere schaal weer treden ( bijv. 0 t/m 6).

Het laagste loon wordt betaald in Schaal A trede 0. Het hoogste dus in de hoogste letter (Z) trede 6. (in dit voorbeeld) De Schalen H en hoger zijn meestal bedoeld voor leidinggevende en specifiek verantwoordelijke functies.
In jouw geval Schaal B trede ... betekent iig dat je nog aan het begin staat van je salarisloopbaan en je nog lang niet aan je maximum zit.

Loonschalen en treden worden toegekend aan de functie waarin je werkzaam bent en per jaar dat je ouder wordt terwijl je in dienst bent stijg je tenminste 1 trede binnen die loonschaal.
Promoveer je, je krijgt een zwaardere functie, dan stijg je ook naar een hogere loonschaal plus een trede. Zo bouw je met je leeftijd en ervaringsjaren toe naar je maximaal te verdienen salaris binnen je bedrijf/branche.
Je laatst verdiende loonschaal plus trede kan je gebruiken in onderhandelingen over je loon als je naar een ander bedrijf zou gaan in dezelfde branche.

Over de inhoud van de voor jou geldende CAO loonschalen kun je alles te weten komen als je in google FNV of CNV intikt en naar de respectievelijke vakbonds cao pagina gaat. Daar staat dan per branche de geldende cao en de loonschalen tot je beschikking.