Onderscheid op de werkvloer, mag dat?

Mijn vrouw werkt voor een energie maatschappij in het zuiden van het land.
In het callcenter werken ze met vaste krachten en uitzendkrachten via 2 uitzendbureaus.

Nu hebben de vaste krachten allemaal een enorme eindejaarsuitkering ontvangen, de flex krachten via het ene uitzendbureau krijgen daar ongeveer de helft van en de uitzendkrachten van het laatste bureau krijgen daar maar een schijntje van.

Mag dit zomaar? Iedereen voert tenslotte de zelfde werkzaamheden uit en maken ongeveer net zo veel uren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan komen omdat uitzendkrachten geen arbeidsovereenkomst hebben met het bedrijf waar ze werkzaam zijn, maar met het uitzendbureau, het bedrijf waar ze werkzaam zijn, heeft hier geen verplichtingen tegenover uitzendkrachten wat betreft eindejaarsuitkeringen, de eindejaarsuitkering die uw vrouw heeft gehad, heeft dus waarschijnlijk niets met het bedrijf waar ze naar uitgezonden is, te maken. Maar is een eindejaarsuitkering verkregen via het uitzendbureau, waar ze het werk voor verricht. Hierdoor kunnen er verschillen ontstaan onder de werknemers. Omdat zij een contract hebben bij verschillende werkgevers, waarvan de werknemers uitgezonden worden en/of werkzaam zijn bij hetzelfde bedrijf.

Toegevoegd na 1 uur:
Ze had recht op 2% van het bruto jaarloon inclusief vakantiebijslag, in 2014 is dat 2,5%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitkering is vanuit het bedrijf, niet vanuit het UZB.
Zou komen doordat randstad andere afspraken heeft gemaakt met het bedrijf dan start UZB.
paulus811
10 jaar geleden
De uitzendkrachten hebben een andere werkgever dan het callcenter. Het is niet zo gek dat ze niet meedelen in de eindejaarsbonus voor de vaste medewerkers. Het uitzendbureau heeft wellicht ook extraatjes en daarin delen de vaste medewerkers ook niet mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn vanuit de bond steeds meer aan het proberen de rechten van uitzendkrachten gelijk te trekken met die van de vaste werknemers. Ik begrijp het probleem wel. Van het uitzendbureau krijg je hooguit een kerstpakket (als dat al het geval is). Voor de onzekerheid die je hebt, is dat een fooitje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hebben een gesprek gehad.
Het zit zo, vaste medewerkers krijgen 4,7 %.
Uitzendkrachten zijn ondergebracht in 1 overkoepelende organisatie, in de organisatie zit Start people payroll en Capital P (randstad), die overkoepelende organisatie heeft andere afspraken gemaakt met Capital P als met Start, flex werkers van Capital P krijgen ook gewoon 4,7 % terwijl de flex werkers van Start People afgescheept worden met 1%.
We praten hier over ca 25 medewerkers via start people en honderden vaste en capital P medewerkers. Je hebt gelijk Crea,flexwerkers hebben geen poot om op te staan en worden keer op keer onder gesneeuwd.
Zelf rij ik in het OV als flex werker en als je ziet hoe groot het verschil is tussen flex werkers en vaste krachten ga je spontaan over je nek.
Het zelfde werk, nog sterker, flex werkers krijgen alle rottige diensten, voor aanzienlijk minder loon en slechtere arbeidsvoorwaarden zoals minder vrije dagen, geen ATV, etc etc etc. Om misselijk van te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je onvrede hierover, wettelijk gezien valt hier ook weinig aan te veranderen. De bonden zullen deze strijd vast nog wel gaan voeren, maar zolang dat niet gebeurd, sta je met lege handen. En klagen heeft ook geen zin, voor jou 10 anderen.
Sterkte hiermee.