Met "overhead" bedoel je neem ik aan overheadkosten, alle kosten van de niet-kern activiteiten van de onderneming. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van management, administratie, en alle overige kantoorkosten. Als je deze kosten wilt doorberekenen aan derden, door bijvoorbeeld een vast opslagpercentage, zul je vooraf een schatting moeten doen van de hoogte van deze kosten voor een bepaalde periode.
De werkelijke overheadkosten weet je pas naderhand. In het gunstigste geval wijken de schatting vooraf en de uiteindelijke kosten niet veel van elkaar af.
De schatting die vooraf wordt gemaakt en de wijze van doorbelasten (percentage van de omzet bijvoorbeeld) bepalen dus de "doorberekende overhead". De werkelijke overhead kan hoger of lager uitvallen. Wijken deze twee erg van elkaar af, dan is dat een reden om de methodiek wellicht in de toekosmt te herzien.