Kan ik met een opleiding WO technische bedrijfdkunde binnen de directie van een bedrijf werken?

Zoals gezegt,

Kan ik met de WO opleiding technische bedrijfskunde één van de hoogste posities binnen een bedrijf krijgen? Zal normale bedrijfskunde voorrang krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zeker... Vooral bij technische bedrijven is het een pré.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je dat "technische bedrijfskunde" voorrang krijgt?
Bedankt voor je antwoord!!
Computoon
10 jaar geleden
Het is niet zo gebruikelijk om als directielid te beginnen. Een aanvullende managementopleiding lijkt me wel nodig want dat je goed bent in je vak wil niet automatisch zeggen dat je ook goed bent in het besturen van een bedrijf.
jc54
10 jaar geleden
Één van de hoogste posities binnen een bedrijf krijg je niet, die moet je verdienen. En of je nu technische- of normale bedrijfskunde in je pakket hebt maakt niet zo veel uit. Op die posities wordt gekeken naar jouw leidinggevende capaciteiten en jouw zakelijk inzicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap ik helemaal, wat voor een opleiding raden jullie aan naast mijn eventuele WO opleiding technische bedrijfskunde om later een hogere positie te krijgen? Nogmaals bedankt voor jullie antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bekwaam je onder andere in corporate governance , corporate finance, onderdelen van studierichting economie.
Wees je bewust van het feit dat het kunnen/mogen bekleden van een hoge functie afhangt van veel meer factoren dan opleiding alleen.
Computoon
10 jaar geleden
Of je moet het 'zoontje van de baas zijn'...
Antoni
10 jaar geleden
Ook hele kleine bedrijven hebben directies. Dus je kan al snel binnen de directie van een bedrijf werken! Daar heb je niet per se een WO-studie voor nodig!
Antoni
10 jaar geleden
...en als je zelf een bedrijf opricht, alleen of samen met anderen, kan je jezelf meteen benoemen tot lid van de directie. Heel eenvoudig.

Antwoorden (2)

Alles kan, daarom is er niets met enige zekerheid over te zeggen. Of je geschikt bent voor een functie hangt van veel meer af dat de titel op je papiertje.

Er zijn vast zelf anno nu nog directie leden te vinden met nauwelijks een afgeronde schoolopleiding, maar die hebben hun strepen elders gehaald.

Tenzij je het over een piepklein bedrijf hebt kom je meestal pas in de directie als de tijd van je opleiding heel heel ver achter je ligt en dan is vaak wat je daarna hebt gedaan, (ook aan aanvullende opleidingen, maar ook aan werkervaring, vooral ook bij andere bedrijven) VEEL belangrijker.

Dus, er is niets met zekerheid over te zeggen, als je geschikt bent en de juiste ervaring opdoet kom je er met hetgeen je voorstelt ook wel. Maar let wel, het aantal mensen op de werkvloer is vele malen groter dan het aantal mensen in de directie, dus een groot aantal mogelijk geschikte mensen komt er gewoon nooit omdat er niet genoeg plekken zijn.
10 jaar geleden
theoretisch kan het wel. in alle richtingen (zorg/techniek/ict/etc) worden tegenwoordig studies ontwikkeld (of draaiend al 5-8 jaar) voor "leidinggevende functies". Technische bedrijfskunde krijg je dus beetje logistiek, beetje bouwkunde, beetje werktuigbouw, beetje management, beetje van alles. uiteindelijk kun je niks, maar weet je wel van veel dingen een beetje. De praktijk is dat deze mensen bij een slechte economie als eerste uit het bedrijf vliegen. Laat staan dat net afgestudeerden in deze richtingen snel een baan vinden.