Kun je geneeskunde studeren met havo diploma?

Hoi iedereen, ik wil later geneeskunde gaan studeren, maar wil liever geen vwo gaan doen. De toelatings eisen voor geneeskunde studie is Vwo diploma met de vakken Nederlands, wiskunde A/B, natuurkunde en scheikunde. Ik ben heel goed op het gebied van wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Ik heb gehoord dat je bij je havo examen sommige vakken op vwo mag doen. Wat nou als ik een Havo diploma bezit met de vereiste geneeskunde vakken op vwo? Kan ik dan eventueel ook toegelaten worden of willen ze gewoon een geheel vwo diploma? alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (1)

Bij de toelatingseisen is biologie op vwo niveau ook verplicht. Dit staat niet in jouw rijtje.
Dus eigenlijk kun je je alleen aanmelden met vwo NG met natuurkunde of vwo NT met biologie.
Je kunt je ook inschrijven met een afgerond HBO of WO diploma, maar dan moet je inderdaad wel de volgende vakken op vwo niveau behaald hebben: wiskunde a of b, biologie, scheikunde en natuurkunde.
Indien je 21 jaar of ouder bent (stel je doet hboV na de havo), kun je in bepaalde gevallen een toelatingsexamen doen. Indien je interesse hiernaar uitgaat, moet je met de betreffende universiteit contact opnemen.
Verder wil ik niemand ontmoedigen, maar geneeskunde krijgt steeds meer aanmeldingen, maar niet meer plaatsen. De decentrale selectie is niet mis. Per universiteit verschilt het percentage om te worden toegelaten enorm. Neem dit ook mee in je besluit.
https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/eisen-toelating
Toegevoegd op 17 februari 2019 13:25: tekst