Je wordt ingedeeld in groep 6 cao recreatie en voert veel werkzaamheden uit die thuishoren in groep 7. Hoe bereken je nu je salaris?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je krijgt het overeengekomen salaris voor de functie waarvoor je bent aangenomen maar daar is niet alles mee gezegd.

De vaststelling van de functie wordt gedaan door te kijken naar de 'belangrijkste taken en verantwoordelijkheden" en die te vergelijken met de norm (zie CAO artikel 14, 1b hieronder).

Je hebt echter een beroepsmogelijkheid (zie lid 3, van artikel 14, zie bron.)

Wat de werkgever moet doen bij een combinatiefunctie staat in artikel 15, lid 2:

"2. Combinatiefunctie
Bij een combinatie van werkzaamheden kan het voorkomen dat één en dezelfde
functie zodanig verschillende elementen bevat dat deze functie volgens verschillende
functiesoorten moet worden ingedeeld. Indien de niveaubeschrijvingen van
de betreffende functiesoorten naar hetzelfde niveau verwijzen, dan is dit niveau
van toepassing bij de indeling van de functie. Indien de niveaubeschrijvingen niet
naar hetzelfde niveau verwijzen, geldt dat het loon wordt berekend als een gewogen
gemiddelde van de lonen behorend bij de betreffende niveaus van de verschillende
functiesoorten, mits de betreffende werkzaamheden van een afwijkend niveau
gedurende een aaneengesloten periode van minimaal zes weken worden verricht."

Als je minimaal zes weken werk uit een hogere groep doet, moet een gewogen gemiddelde worden berekend van het salaris uit de 'lagere' en de 'hogere' groep. Hoe dit in zijn werk gaat, wordt me niet duidelijk uit de CAO. Ik denk dat de betrouwbaarste methode is gedurende een bepaalde periode vast te leggen welke taken je allemaal verricht en dan in tijd het percentage te bepalen van taken uit de hogere functie. Zo het salaris bepalen.

Zie ook artikel 9 over 'tijdelijk waarneming' van iemand in een hogere functie.

Uit de CAO:
"ARTIKEL 14 FUNCTIE-INDELING EN BEROEPSPROCEDURE
1. Functie-indeling
a. Bij de functie-indeling dient de werkgever gebruik te maken van het Handboek
functie-indeling. Zie voor dit Handboek de bijlage bij de algemeen verbindendverklaring van de cao Recreatie van 24 november 2005 (Stcrt. 2005, nr. 229
UAW-nr. 10390). Dit handboek is door werkgevers te bestellen bij de RECRON
en door werknemers bij de Horecabond FNV, CNV Vakmensen en Abvakabo FNV.
b. De werkgever stelt de functie vast door een omschrijving te maken van de
belangrijkste taken en verantwoordelijkheden die aan de werknemer worden
opgedragen.
(...)."

Zie de bron, klik daar op de link die verwijst naar het "CAO-boekje van de CAO Recreatie 2013-2014."
Computoon