Is een grote bestelbus moeilijker te besturen dan een auto?

ik wil binnenkort werken bij een koeriersdienst. Alleen heb ik nog nooit zulke grote bestelbusjes gereden. Ik ben bang dat ik ga botsen omdat het toch een stuk groter is. Is het zo dat een grotere auto (in dit geval een mercedes sprinter) moeilijker is te besturen of hoef ik niet bang te zijn dat ik de bocht een beetje te scherp neem en zo tegen een paaltje aankom. hieronder duidelijke fotos.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het valt wel mee, je zit lekker hoog en hebt veel overzicht. Als je in het begin voorzichtig bent, ben je zo gewend. Er steekt ook weinig uit achter de achterste as, dus je zwenkt niet zo veel uit als je door de bocht gaat. Doe anders een paar proefrondjes over de parking en begin niet meteen met inparkeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies +1
En omdat je vanwege de hoogte meer overzicht heb, kun je veel sneller anticiperen in het verkeer. Hou vooral rekening met het feit dat je de bochten iets wijder moet nemen.

Andere antwoorden (1)

Het is even wennen. Niet alleen zijn de maten anders, maar je zit ook verder naar voren. Bij een gewone auto zit je min-of-meer midden tussen de assen. Bij een bus zit je boven de stuuras.

Neem de tijd om even te wennen. Begin b.v. eerst met wat stuuroefeningen met wat pionnen op een verlaten parkeerterrein en rijd daarna wat rond op achterafweggetjes.

Vergeet vooral ook het achteruit rijden en het parkeren niet.

Na een tijdje heb je plots de slag te pakken en dan ben je al snel vertrouwd met de bus.
Frimu2
10 jaar geleden
Zoals boven beschreven is het even wennen. Het belangrijkste verschil is de plaats op de weg. Je moet iets meer naar links op de weg. De meeste schades met beginnende gebruikers zijn spiegel- spiegel schades. (Met name met geparkeerde busjes waar de spiegel even hoog zit. Klap bij het parkeren ook altijd sociaal je spiegel in. Let ondanks het meer links rijden ook op spiegels van tegenliggers, en anticipeer hier tijdig op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let ook op afslaan/rotondes op fietsers/voetgangers!! Je kan niet meer in je achter zijruit kijken en je op de spiegels moeten rijden.