Werkgever geeft geen crij

2 weken geleden vroeg mijn collega een vrije dag aan voor de woensdag erop (vorige week). Deze dag heeft zij vrij gekregen. Vorige week woensdag vroeg ik een vrije dag voor morgen, maar heb maar een halve dag gekregen omdat mijn collega het te druk vindt als ze alleen zit!! Ik snap dat mijn werkgever een aangevraagde vrije dag mag weigeren, en ik zal echt niet eisen dat ik morgen alsnog de hele dag vrij krijg, maar mag mijn werkgever dit onderscheid maken?
Zou dus betekenen dat zodra ik ook aangeef dat ik de werkdruk niet aan kan (wat onzin is...) mijn collega ook geen vrij meer kan krijgen een hele dag.
Graag jullie antwoord, dan kan ik het vandaag nog bij m'n werkgever neerleggen :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een compleet beeld te krijgen: jij zat vorige week woensdag dus ook de hele dag alleen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog meer volledigheid; ik zat inderdaad vorige week de hele dag alleen, maar ik vind doorwerken geen probleem. Zij kreunt al als de telefoon 2 keer achter gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus met andere woorden je kan ook geen vakantie nemen (bv 3 weken vrij) want je collega/collega's kan/kunnen de druk niet aan. En waarom kan je collega wel een halve dag de druk aan en niet de hele dag ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hebben ze aan een collega die de druk niet aan kan ?
Of werkt die collega er pas ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze werkt er langer dan ik, meer uren ook nog.
In vakanties weet ik niet hoe ze het willen oplossen..?!!
Een halve dag is voor haar beter omdat ik er 's ochtends ben voor alle telefoontjes, en zij dan het overige werk kan doen. 's Middags ben ik weg en heeft zij dr handen vrij voor alleen de telefoon (want overig werk heeft ze al in de ochtend gedaan).
Ik daarentegen, doe in een halve dag dus de telefoon en overig werk...

Antwoorden (6)

Dat zou heel goed kunnen. Als je collega heeft aangegeven dat
Hij het alleen niet trekt, waarop jij maar een halve dag vrij bent. Dan zo dat de andere kant op ook zo moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie precies hetzelfde werk doen in dezelfde hoeveelheid dan heb je gelijk. In een vorige baan had ik netzoveel werk als twee collega's tezamen. Zij hadden het zeer druk en ik had het totaal niet druk. Toen er een betere functie vrijkwam, kreeg ik die functie hoewel mijn collega's meer ervaring hadden.
Ga niet praten over die halve dag, maar ga praten over het verschil in drukte-ervaring. Dat kan op korte termijn meer werk voor jou betekenen en op lange termijn misschien wel een betere functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je een punt! We doen hetzelfde werk, alleen zij maakt meer uren (!!!)
Nog even nadenken dan over m'n aanpak naar de manager toe, Thx!
Val je onder een CAO?
Het is natuurlijk een beetje raar dat je het willen nemen van een vrije dag moet beargumenteren. En dat je werggever cq leidinggevende dan wel even uitmaakt of het kan en terugbrengt tot een middag. In principe is de evt werkdruk bij afwezigheid niet jouw probleem.

Vraag vrije dagen ruim van te voren aan en geef als reden van vrije dag: persoonlijke omstandigheden. Dat kan zijn van 'zin in lekker shoppen' t/m begravenis of huwelijk bijwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen moet een keer een dagje vrij kunnen nemen. En het kan natuurlijk zijn dat het soms niet uitkomt omdat andere collega's ook diezelfde dag vrij willen hebben. Maar zoals jij het schrijft, zou je dus eigenlijk nooit een hele vrije dag kunnen nemen. En dat klopt niet. De werkgever legt nu een probleem (dat jouw collega het niet een dag alleen aan kan) waar jij niks aan kan doen bij jou neer. Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen eens een dag vrij moet kunnen nemen. En nu zou het betekenen dat jij dat nooit zou kunnen doen. Vraag dus ook aan je werkgever of je überhaupt wel eens een vrije hele dag kunt nemen. Het lijkt mij niet redelijk als dat niet kan. Die collega kan er misschien ook niets aan doen dat hij/zij het niet redt. (Niet iedereen kan even snel werken en evenveel stress aan). Maar dat moet niet ten koste van jou gaan, en dat doet het nu wel. Dus ik zou dat zeker aankaarten bij je werkgever?

Toegevoegd na 40 seconden:
Het vraagteken aan het eind moet natuurlijk een uitroepteken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de werkgever staat het belang van de zaak voorop. Jij bent er voor de zaak . De zaak is er niet voor jou in de eerste plaats . Dus dienen de werkgever en jij dat belang te laten prevaleren . Jij moet duidelijk maken dat het belang van de zaak primair is , en dat jij je uiterste best doet om de afwezigheid van je collega te compenseren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad aan om het eens goed te bekijken in je CAO. Ik val zelf onder de horeca CAO en als ik het me goed herinner moet je in principe uiterlijk twee weken van te voren een vrije dag aanvragen. Mocht je op ene kortere termijn een vrije dag willen moet dit ook vanaf de baas zijn kant kunnen omdat hij vervanging moet regelen.

Dit betekent dus dat je baas kan zeggen dat het niet mogelijk is. Dat geldt alleen als je in vaste dienst bent. Als je op oproepbasis werkt ben je natuurlijk niet verplicht om te komen. Andere kant is dat je baas ook niet verplicht is om je in te roosteren. Dat kan naderhand een hele lange vakantie opleveren;).

Blijft natuurlijk dat je collega wel vrij krijgt. Je baas zou dit waarschijnlijk kunnen onderbouwen dat het toen roostertechnisch wel mogelijk was.

Wat je kunt proberen is zelf vervanging regelen onder je collega's. Lijkt me voor de baas geen enkel bezwaar.