Mag een werkgever dreigen met inhouden van salaris?

Mijn zus zit in de ziektewet met een dubbele hernia....dat is in het ziekenhuis vastgesteld. De bedrijfsarts vind dat zij makkelijk op therapeutische basis kan werken, maar in werkelijkheid gaat dat helemaal niet. Nu word er door haar werkgever gedreigd dat als zij niet op therapeutische basis komt werken ze haar salaris inhouden. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Reddie
10 jaar geleden
De reactie van de werkgever lijkt me geheel correct. Die heeft tenslotte niet voor niets de bedrijfsarts als deskundige "ingehuurd".
Je moet dus niet de werkgever aanspreken, maar het oordeel van de bedrijfsarts aanvechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou zo deskundig zijn ze niet...mijn zus heeft een dubbele hernia en kan zich nauwelijks bewegen...en toch verwachten ze dat ze weer aan het werk gaat (verzorgingstehuis)

Het beste antwoord

Ja, dit mag in bepaalde situaties.

Bijna ieder bedrijf heeft een 'verzuimprotocol'. Daarin staan regels voor wat u moet doen als u ziek bent. Er staat bijvoorbeeld hoe u zich moet ziekmelden en wanneer u thuis moet zijn voor controle.
U moet uw werkgever laten weten waar u bent, als u niet thuis bent. En wanneer u weer aan het werk denkt te gaan.
Als uw werkgever ernaar vraagt, moet u laten weten of u onder de no-riskpolis valt. Maar de eerste twee maanden dat u in dienst bent, hoeft u het nog niet te vertellen.

U hoeft uw werkgever niet precies te vertellen wat er met u aan de hand is. Informatie over uw ziekte hoeft u dus niet te geven. Uiteraard vertelt u dit wel aan de bedrijfsarts of arboarts. Deze arts heeft een geheimhoudingsplicht. Hij mag uw werkgever alleen iets vertellen over uw ziekte of handicap als u daar toestemming voor hebt gegeven. De arts mag uw werkgever wél vertellen wat uw beperkingen zijn, met andere woorden: welke taken en werkzaamheden u nog wel of juist niet kunt doen. Uw werkgever mag dit ook aan u zelf vragen. Zo kan hij bekijken of hij ander passend werk voor u heeft.

Uw terugkeer naar werk (re-integratie) staat voorop. Daar moet u dan ook aan meewerken. Passend werk moet u aannemen, ook als dat bij een andere werkgever is. Verder moet u er actief aan werken om weer beter te worden. U mag niets doen waardoor u minder snel beter wordt. Als de bedrijfsarts zegt dat u iets moet doen om beter te worden, moet u dat doen. Bijvoorbeeld een training of een therapie.

Houdt u zich niet aan de regels, dan kan uw werkgever uw loon achterhouden (dit heet opschorten) of stopzetten.

Uw werkgever kan uw loon achterhouden als hij door uw gedrag niet goed kan controleren of u nog ziek bent. Bijvoorbeeld als u niet naar het spreekuur van de arboarts of bedrijfsarts gaat. Of als u niet doorgeeft dat u op een ander adres te bereiken bent. De arts kan dan niet beoordelen of u werkelijk ziek bent en daarom hoeft uw werkgever u geen loon te betalen. Uw werkgever moet u daar wel van tevoren voor waarschuwen. Zodra u weer meewerkt aan de controle en blijkt dat u ziek bent en was, krijgt u uw achterstallige loon alsnog uitbetaald.

Uw werkgever kan uw loon stopzetten als u zonder goede reden niet meewerkt aan uw herstel of re-integratie. Bijvoorbeeld: u weigert om passend werk te gaan doen. Vanaf het moment dat u wel weer meewerkt, hebt u weer recht op loon. Maar uw werkgever hoeft geen loon te betalen over de periode dat u niet meewerkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel duidelijk antwoord, maar mijn zus heeft een dubbele hernia en moet daaraan geopereerd worden...ze kan zich nauwelijks bewegen en toch verwacht de bedrijfsarts dat zij gaat werken...ze werkt in een verzorgingstehuis.
Castle
10 jaar geleden
Je kan tegen een kleine vergoeding een second opinion (ook deskundigeoordeel genoemd) halen bij de UWV-arts. Deze is niet bindend maar wordt wel vaak als doorslaggevend gezien door een rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Castle...is een goed idee...ga ik aan haar doorgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Castle, prima aanvulling.