Kan er verwacht worden van een werknemer dat hij/zij op vrije dagen ook wel eens e-mail leest/voicemail beluistert?

Sommige werknemers werken part time en bijvoorbeeld niet op vrijdag en maandag. In zo'n geval werkt iemand dus vier dagen niet. Als in het meest extreme geval iets doorgegeven wordt per mail op donderdag aan het einde van de middag en de mail wordt in werktijd gelezen, dan zal degene waarschijnlijk pas op dinsdagochtend op de hoogte zijn. Is dat gebruikelijk of wordt er verwacht ook tussentijds nog een keer te checken of je berichten hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maakt toch niet uit dat het op dinsdagochtend pas gelezen wordt? Dat is sowieso het eerste moment dat er iets mee gedaan wordt, daarvoor werkt hij (m/v) niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn persoonlijke mening: voicemail wel, e-mail niet. E-mail en sms zijn in mijn beleving methoden voor niet-spoedeisende communicatie. Als ik een sms stuur, ga ik er vanuit dat iemand die rustig kan lezen op een moment dat het hem/haar uitkomt. Als ik de volgende dag nog geen reactie heb gehad, stuur ik soms een tweede bericht om te checken of het 1e bericht wel aangekomen is, maar dat is ook omdat ik weet dat mijn berichten om de één of andere reden soms niet of pas dagen later aankomen. Maar als ik wel even iets wil vragen, overleggen of mededelen maar ik niet direct een reactie verwacht, stuur ik een sms of e-mail. Als ik iemand direct wil bereiken, pak ik de telefoon. Als je dan de voicemail of het antwoordapparaat krijgt dan weet je natuurlijk wel dat iemand op dat moment niet thuis/beschikbaar is, maar ga ik er wel vanuit dat iemand het zal beluisteren wanneer dat wél het geval is. Ik check bijvoorbeeld altijd als ik thuis kom het antwoordapparaat van mijn vaste telefoon (mobiel heb ik bewust geen voicemail, dus als ik niet opneem weten mensen dat ze opnieuw moeten bellen of een sms sturen). Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand een paar dagen weg is of gewoon heel druk is, of ziek. Ook dan geldt weer: als je iemand echt snel wilt bereiken, moet je bellen. Niet een bericht sturen (of dat nu is via voicemail, sms of email) en dan afwachten. Dan merk je het ook vanzelf als iemand telefonisch langere tijd niet bereikbaar is en kun je er dus op rekenen dat je niet binnenkort een antwoord krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn contract staat dat ik verplicht ben om iedere avond na 17.00u het rooster en mijn mail te checken of er uren veranderd zijn. Maar ik ben oproepkracht. Op de meeste dagen werk ik dezelfde uren als de week ervoor op die dag, bijvoorbeeld iedere donderdag van 12 tot 15 uur. Maar er kan altijd iets veranderen, en dan kom ik niet opdagen of kom ik voor niks. En dat is dan mijn eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies dat moet je afspreken. Je kunt per mail aangeven dat je niet bereikbaar bent en pas dinsdag je mail weer leest maar als je werkgever dat niet wil dan moeten daar afspraken over gemaakt worden en DAN kan je werkgever je dat verplichten ja.

Antwoorden (3)

Dat is vaak afhankelijk van de functie en van afspraken die hierover gemaakt zijn. Soms is het formeel geregeld, bijvoorbeeld bij stand-by of storingsdienst. Maar soms hoort het ook gewoon bij je functie. Bijvoorbeeld bij leidinggevende functies is het gebruikelijk dat je ook na werktijd of op vrije dagen gebeld kan worden.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Als er afspraken gemaakt waren, zou VS deze vraag niet stellen. Kan er dus VERWACHT worden van een werknemer dat hij/zij op vrije dagen ook wel eens e-mail leest/voicemail beluistert?
ronron1212
10 jaar geleden
ook niet n leidinggevende bamibal
bamibal
10 jaar geleden
@SimonV: ik lees nergens dat deze vraag over de vraagsteller zelf gaat. @ronron1212: jouw reactie begrijp ik niet.
ronron1212
10 jaar geleden
Een leidinggevende is ook niet verplicht op vrije dagen zijn mail of wat dan ook na te kijken
bamibal
10 jaar geleden
Zo zie je maar wat interpunctie (of het ontbreken daarvan) in een zin kan doen. De vraag gaat niet over verplicht, maar over verwacht. Helaas zijn er nogal wat werknemer die dusdanig star zijn en op hun strepen staan, dat ze alles weigeren wat niet expliciet beschreven staat. Maar buiten werktijd je werkmail lezen wordt steeds gebruikelijker en past bij het "nieuwe werken".
ronron1212
10 jaar geleden
bamibal het is maar net wat je normaal vind of als je het star willen noemen. Vrij is vrij.
SimonV
10 jaar geleden
"Maar buiten werktijd je werkmail lezen wordt steeds gebruikelijker en past bij het nieuwe werken." Dat had ik een beter antwoord gevonden. Als kun je erover discussiëren of dit zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt erg van je leidinggevende af: mijn directe chef is een workaholic en probeert bij al zijn personeel uit of ze ook niet 's avonds en in het weekend hun mail lezen. Hij meet de wereld af aan zichzelf. Daar hoef je niet op in te gaan als er geen afspraken over zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn weekrooster staat op een website, er word van mij verwacht dat ik ELKE dag kijk of er veranderingen zijn. Ik weiger dat te doen. Als ze me op een andere tijd willen laten werken bellen ze maar, anders is het pech. Ze kunnen zien wanneer ik het laatst heb ingelogd. Dat is altijd standaard vrijdagavond. Dus als ze op zaterdag een wijziging maken kunnen ze ook zien dat ik die niet gezien heb. Als ik een rooster krijg mag ik er er vanuit gaan (dus ook verwachten) dat ik mijn eigen zaken kan plannen. Het kan niet zo zijn dat ik ineens op andere tijden moet werken en mijn persoonlijke planning in de war moet laten schoppen.
bamibal
10 jaar geleden
HeerVoldemort: Ik begrijp dat je reageert vanuit jouw situatie. Maar als je consequent zou zijn, zou je ook telefoontjes van je werk niet opnemen tijdens je vrije tijd. Op je strepen staan is je goed recht, maar als ik werkgever was, en er zou een moment komen waarop ik moest kiezen tussen een werknemer die zich flexibel opstelt en iemand die continu op zijn/haar strepen staat, zou ik wel weten naar wie mijn voorkeur uitging. Maar mijn antwoord ging niet over jouw werk, maar over het feit dat er situaties zijn waarin er wel degelijk van een werknemer verwacht kan worden dat hij per mail en/of telefoon bereikbaar is op vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aller eest voor Bamibal een plus. Als je een beetje salaris hebt wordt er wel verwacht dat je meer werkt dan je betaalt krijgt. Vaak werk je meer dan dat je daadwerkelijk betaald krijgt (bij 36 uur werk je bijv. 50 uur). Dat wordt gewoon verwacht van je functie. Bij lagere functies zoals (extreem voorbeeld) vuilnisman hoeft dit echt niet. Maar bij iets hogere functies zoals bij de Politie of als leraar wordt dit wel al op prijs gesteld, en ook haast verplicht. Bij mij op m'n werk wordt er verwacht dat we tot 11 's avonds minimaal bereikbaar zijn. Ook al werken we soms ook hele nachten door als er per se die volgende dag een stuk aangeleverd moet worden. En niemand die klaagt dat hij/zij om vijf uur naar huis wilt. Het hoort bij je functie.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Bamibal, Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar mijn baas hoort mij te bellen als hij mijn rooster minder dan een week van te voren wijzigt.
Dat doet hij nu soms niet. Ik ben morgen vrij, maar hij kan vanavond in zijn kop halen dat hij mij morgen ochtend ineens in roostert. (Dat is al eens gebeurd). En hij kon zien dat ik gekeken had NA zijn aanpassing, dus werd hij kwaad toen ik er de volgende morgen niet was. Dat gebeurd mij niet meer. Bellen prima, en dan is het aan mij om ja of nee te zeggen. (Wat meestal ja is overigens, dus belt hij mij nu als eerst als hij iemand nodig heeft.) Overigens + voor je antwoord ;-)
Ja, in het huidige digitale tijdperk kunnen de veranderingen op het werk zo snel gaan, dat je na een paar vrije dagen niet meer up to date bent. Afhankelijk van jouw functie kan in het belang van het bedrijf zijn dat je wel op de hoogte bent van alle veranderingen. Deze worden tegenwoordig allemaal via de mail aan betrokken personen meegedeeld.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
jc54 de dag dat je er bent kan je het ook nog lezen.
jc54
10 jaar geleden
@ronron1212; Ja, inderdaad, dat kan, en dan lees je dat je op dat moment op een andere vestiging wordt verwacht, zo'n 150 km. verderop.........
ronron1212
10 jaar geleden
Ja en jammer dan bericht heeft ook een retour mail, mail wordt gelezen op of werk op enz.
Dat is dus erg afhankelijk van de functie en je taken.

Als daarbij niet hoort dat buiten de voor jouw afgesproken normalen werktijden je soms arbeid verricht of dat je op het laatste moment flexibel met je werktijden kan omgaan dan zou het vreemd zijn als een werkgever dat van jouw verwacht. Van een werkgever kan echter wel worden verwacht dat hij in zijn communicatie en de daarbij verwachte reactietijd rekening houdt met de afgesproken werktijden.

Als een werkgever in dit geval dus donderdag avond een mailtje stuurt mag hij niet verwachten dat deze eerder dan die bedoelde dinsdagochtend wordt gelezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. In uitzonderingen zou je werkgever telefonisch contact met je kunnen opnemen, en je op de mail wijzen als het toch spoed heeft. Maar dan nog, kan je werkgever je niks verwijten als je op dat moment de telefoon niet opneemt, om wat voor reden dan ook, omdat het tenslotte je vrije dag is. Ik word een enkele keer wel eens gebeld op mijn vrije dag, en wordt dan wel eens gevraagd nog wat te doen of op te zoeken. Als trouw werknemer, vind ik dat geen probleem, zolang er geen onnodig misbruik van wordt gemaakt. Kan ik dan echt niet (omdat ik dan andere afspraken heb), dan houdt het op en heeft mijn werkgever daar ook begrip voor.
Het bereikbaar zijn op je vrije dagen zie ik als een gunst, en is zeker geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel niet dat het bericht per se door een werkgever wordt verstuurd. Het zou bijvoorbeeld ook een zakenpartner of client kunnen zijn, die de eerste afspraak op dinsdagochtend zou willen verzetten. In dat geval kan het vervelend uitpakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat iemand die wel aanwezig is dat soort agendatechnische dingetjes waarneemt. Of het hoort duidelijk wel tot je functie en takenpakket.