Mijn baas haalt 1 vrije dag eraf als we 3 keer telaat komen, mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan: http://www.mkbservicedesk.nl/2337/je-personeel-sancties-opleggen-wat.htm#
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de uren niet overeenkomen is dat onevenredig zwaar ! Dus niet oke . Wat hij wel mag is jou per brief waarschuwen en dat minimaal 3x en dat hij een boete dus dat zou ook dubbele uren kunnen zijn dus 2 uur telaat 4 uur er af . Het zit ook in de aard van het werk zeg een trein machinist komt al snel in aanmerking voor ontslag bij 2a3x telaat komen . Ja , maar kort door de bocht nee dat mag niet .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies Kapper, lijkt me ook. Een piloot die te laat komt is natuurlijk ook niet zo handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee meestal was het geval dat we tussen de 1-10 minuten telaat kwamen al.

Het beste antwoord

Nee. Hoewel het niet van goed werknemerschap getuigt om drie keer te laat te komen, mag hij dit zo niet doen. Ervanuitgaand dat de tijd die je in die drie keer te laat bent gekomen veel minder is dan het aantal uren van een werkdag zou dit in feite een boete zijn die ten goede komt aan de werkgever. Dat is niet toegestaan.

Sancties op zich zijn wel toegestaan, waaronder ook boetes. Die moeten schriftelijk vastliggen en vooraf bekend zijn.

Wat de werkgever wettelijk wel mag doen, is geen loon doorbetalen over de tijd die je te laat bent gekomen. (Het bekende principe: geen werk = geen loon). Aangezien vakantiedagen ook een geldwaarde vertegenwoordigen zou hij de te laat gekomen uren in mindering kunnen brengen op het bovenwettelijk vakantiedagen tegoed. Dat komt op precies hetzelfde neer, want uren die je niet meer hebt kun je ook niet meer opnemen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem helemaal aan dat je gelijk hebt Computoon, want heb er geen verstand van. Ik sta alleen met m'n oren te klapperen over wat wettelijk is geregeld. Dit komt erop neer dat de werknemer gewoon kan denken: "Weet je wat, ik blijf nog ff in m'n bed liggen, die 2 uur minder loon/vakantiedag neem ik gewoon nu op terwijl ik nog in mijn bed lig, en ik ga wel later naar mijn werk als ik er weer zin in heb", dan kan dat dus....? Nb: De vragensteller kan natuurlijk ook andere redenen hebben voor het te laat komen, zoals vertraging met het OV, dus dit is geen oordeel over vragensteller. Meer algemene verbazing over wat wettelijk geregeld is hieromtrent.
Computoon
9 jaar geleden
Zo eenvoudig is het ook weer niet :-) Herhaaldelijk te laat komen, kan ook reden zijn voor ontslag. Een rechter kan dan achteraf wel beoordelen of dat redelijk is geweest en zo niet een schadevergoeding toekennen. "Redelijk" kan het zijn als er een of meerdere malen mondeling en schriftelijk gewaarschuwd is en dit desondanks niet heeft geholpen en de verzuimfrequentie niet afneemt. Kortom: dossier opbouwen voor de recidivist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig.