Mag je onderscheid maken bij het toewijzen van vakantie data?

Stel:

Collega A is getrouwd met een leraar en kan alleen tijdens de schoolvakanties weg.

Collega B zit op zich niet vast aan data maar wil graag vakantie tijdens die schoolvakantie.

Slechts 1 van beide kan tijdens die periode op vakantie omdat ze allebei nodig zijn.

Mag je dan collega A voorrang geven voor vakantie? Op welke basis wordt bepaald wie in die periode op vakantie mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Bij een hoop bedrijven is het tegenwoordig vastgelegd in de CAO dat mensen met kinderen in de schoolgaande leeftijd in het hoogseizoen op vakantie mogen. Hierbij is echter nooit een eventuele partner in het onderwijs meegenomen.
Het is begrijpelijk dat dit bij mensen zonder kinderen ergernis wekt. Maar het lijkt me wat "kinderachtig" (nog zwak uitgedrukt) om dan maar zo snel mogelijk te boeken zodat jij lekker je vakantie in het hoogseizoen hebt en een lange neus kunt trekken naar je collega.
Bij het bedrijf waar ik werkte moest iedereen binnen een bepaalde tijd zijn vakantieaanvraag indienen, en iedereen kreeg hem ook tegelijkertijd terug met de opmerking goed- of afgekeurd. Mensen die dan hun vakantie al geboekt hadden (met of zonder kinderen) hadden dan gewoon pech als hun vakantie toch werd afgekeurd.
Bij een hoop bedrijven echter gebeurt dit niet.
Het lijkt mij dat je dit dan als verstandige mensen met elkaar oplost. Ga gewoon eens naar je collega toe en leg hem/haar uit waarom je het zo vervelend vindt dat jij niet in het hoogseizoen op vakantie kan, en waarom jij dat nu ook eens graag zou willen. Misschien is er best over te praten, en wil die collega wel een keertje weg in bijvoorbeeld de meivakantie.
Verder kun je je ook afvragen waarom je nu zo graag in het hoogseizoen op vakantie wilt als het niet persé nodig is. Buiten het hoogseizoen is het goedkoper, en ook niet zo idioot druk.
Ik heb zelf kinderen in de schoolgaande leeftijd, en ga dus meestal ook in het hoogseizoen op vakantie als het lukt (is ook wel eens niet doorgegaan), maar o.... wat kan ik soms verlangen naar de tijd dat dat niet meer persé nodig is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, opzicht niet. Meestal wordt er flexibel mee omgegaan omdat buiten reguliere vakanties om reizen goedkoper is voor het slachtoffer. Maar als je op je strepen gaat staan hebben ze geen poot om op te staan. Het makkelijkste is gewoon zeer vroeg je vakantie vast te laten leggen zodat de andere partij te laat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker asociaal zeg, vastleggen zodat een ander niet meer op vakantie kan. Vakantie gaat toch in overleg, jij dient in en je leidinggevende geeft accoord. Dat zou ik als leidinggevende nooit accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slachtoffer???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is sociaal dat jij niet in het hoogseizoen weg zou mogen omdat je collega met een leraar is getrouwd. Je praat hier over collega's waarvan de partner toevallig leraar is. als het goed is werkt hij veertig jaar en kan jij dus veertig jaar niet in het hoogseizoen op vakantie. Het is hun probleem niet het probleem van de vraagsteller. Moet de partner maar ander werk zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de keuze van de collega, zij moest zo nodig met een onderwijzer trouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de oplossing kan ook gevonden worden op een andere manier dan effe snel als eerste boeken. Kinderachtigheid ten top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat toch ook nog zoiets als overleg Jeroen. Een beetje geven en een beetje nemen. Welke reden heeft de ander dan om in de schoolvakantie weg te willen, die doet er toch ook toe.
Belachelijk voorstel dat je niet met iemand uit het onderwijs moet trouwen omdat je dan met vakantie's in de knoop kan komen.
Het ís en blíjft wel een luxe probleem hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt voor de gene die met een onderwijzer(es) is getrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt van mij een plusje, omdat dit precies is wat er bij mij op kantoor gebeurt. Ik ben de enige die geen kinderen heeft en dus niet gebonden is aan vakantieperioden. Hierdoor gaat iedereen er maar klakkeloos van uit dat C4th gedurende de hele zomervakantie wel blijft werken, terwijl de anderen om en om weggaan. (en dat beperkt zich niet alleen tot vakanties, als er moet worden overgewerkt ben ik ook vaak de bok, omdat ik vrijgezel ben en er niemand op me zit te wachten). Meestal laat ik het maar zo, maar heel af en toe zet ik de hakken in het zand en dat heeft me inderdaad wel eens wat vuile blikken opgeleverd, toen een collega niet op vakantie kon in de periode waar hij zijn zinnen opgezet had (inderdaad had ik toen mijn vakantie maar eens even heel vroeg vastgezet).
Je mag hopen dat het in goed overleg kan, maar ja wil je in dezelfde periode dan wordt het moeilijker. Nou is de schoolvakantie 6 weken dus daar zou je beide in op vakantie moeten kunnen als je het eerlijk verdeelt.
Anders kun je nog per jaar kijken ik pas me dit jaar aan jou aan, volgend jaar doen we het anders om.
Misschien staat er ook iets over in je CAO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet toch te overleggen zijn met beide collega's zou ik zeggen. Het is moeilijk te zeggen wie voorrang krijgt want beiden kunnen een goede reden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zoiets op mijn werk ook meegemaakt. Sommige mensen eisen gewoon een bepaalde periode op met allerlei redenen, maar ik heb daar altijd moeite mee. Trouwens heel veel mensen zitten vast aan de schoolvakanties omdat de kinderen dan vrij zijn, zou dat dan betekenen als je geen kinderen hebt dat je dan nooit op vakantie zou mogen, Onzin!

De schoolvakantie is 6 weken. Mensen die in de schoolvakantie weg willen en moeten delen met anderen die ook in de schoolvakantie weg willen mogen bij ons delen. Dus ieder 3 weken schoolvakantie. Dit jaar heb ik de eerste drie weken en mijn collega de tweede 3 weken. Zo krijg je geen ruzie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menselijk gezien en in goed overleg wel ,maar het blijft een lastige .Maar je kan het als overweging meenemen dat de gene die vast zit aan het hoogseizoen voorrang krijgt. Het zou mooi zijn als daar regels voor komen .Bij ons staat er niets over in de c.a.o. Maar ben mij er van bewust dat je dit in goed overleg moet regelen.
Is dit naar aanleiding van mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit was inderdaad naar aanleiding van jou vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je de vraag heel goed gesteld haha want mijn vraag was verwijderd .Goed gedaan!
Werknemers mogen in principe zelf bepalen wanneer ze hun vakantie opnemen. Maar er zijn toch wel een paar uitzonderingen zoals: Voor een bedrijf mag een opgenomen vakantie geen (niet oplosbare) negatieve gevolgen hebben. Een bedrijf is gesloten tijdens een bepaalde vakantieperiode (scholen), etc. Al deze regelingen zijn omschreven in de CAO en bij kleine bedrijven in de gehanteerde vakantieregeling. Deze maken in principe deel uit van je arbeidsovereenkomst en dus dien je je daar aan te houden. Jouw probleem kan alleen opgelost worden door overleg met je collega en werkgever. En de volgende keer geef je wat eerder je vakantieperioe door aan de personeelchef. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Maar voor de sfeer in het bedrijf is dit niet de meest aan te bevelen oplossing. Dus naar de onderhandelingstafel, daar zijn wij Nederlanders toch meester in?