Alle inkomsten moet je opgeven, de kosten om tot die inkomsten te komen kunnen in mindering worden gebracht. Of je uiteindelijk belasting moet betalen, is wat anders.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het enige juiste antwoord wat mij betreft :-)
fisbel
10 jaar geleden
Wikipedia of Leerwiki geven op al uw vragen antwoord! Zie hieronder. Wanneer moet ik inkomstenbelasting betalen?
Hoogte belastingvrij inkomen De Wet Inkomstenbelasting is in 2001 grondig gewijzigd. Met deze wijzigingen deden ook de zogenaamde heffingskortingen hun intrede. Een heffingskorting is een bedrag dat u in mindering mag brengen op de belasting die u moet betalen. Dat bedrag kan per individu verschillen als men voor meerdere heffingskortingen in aanmerking komt. Zo heeft iedereen in ons land recht op de algemene heffingskorting van ruim 2.000 euro per persoon, wanneer men jonger is dan 65 jaar en 975 euro voor wie ouder is dan 65 jaar. Wie in 2010, 2011 of 2012 een bedrag van circa 6.000 euro in een jaar verdient, verdient dit belastingvrij omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting van circa 2.000 euro voor wie jonger is dan 65 jaar en de heffingskorting van 910 euro voor wie 65 jaar of ouder is. De belastingtarieven bedragen in 2011 dan 33% respectievelijk 15,1%. In 2013 is het bedrag lager, namelijk 5.400 euro. http://www.leerwiki.nl/Hoeveel_kan_je_belastingvrij_verdienen

Andere antwoorden (2)

Er zijn nog steeds veel mensen bij wie in het hoofd de term (van vroeger): belastingvrije som of belastingvrije voet rondzweeft. Voor freelancewerkzaamheden geldt dat de te betalen belasting kan variëren van 0% tot zelfs bijna 60%.

Als er géén ander inkomen is en de freelance-inkomsten zijn maximaal € 5700 is er door de heffingskortingen geen belasting te betalen. Wel is premie zorgverzekeringswet verschuldigd (ruim € 300 over € 5700) Maar als er een hoofdbaan naaststaat van € 56.000 of meer moet over de freenlancewerkzaamheden 52% + 5,65% worden betaald.

In de meeste situaties met de freelancewerkzaamheden als bijverdienste zal de te betalen belasting 37% (schijf 1) of 42% (schijf 2 en 3) zijn. Daarbovenop nog 5,65% premie zorgverzekeringswet.
fisbel
10 jaar geleden
Als je geen aangiftebrief krijgt bij voorbeeld als je freelance werkt en dus niet op de loonlijst staat dan moet u om een aangiftebrief vragen t e n z i j u redelijkerwijs van mening kunt zijn dat u over 2012 geen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen verschuldigd bent. Zie antwoord fisbel.