hoe lang is de opzegtermijn in metalelektro hoger personeel?

Opzegging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst gebeurt schriftelijk en zodanig dat
de arbeidsovereenkomst eindigt aan het einde van de kalendermaand.

betekent dit dat je aan het einde van de betreffende maand waarin je ontslag genomen hebt kan overstappen? Of geldt hier dat je pas aan het einde van de daaropvolgende maand weg mag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Je vraagt zeg ontslag op 25 dec dan ben je uit dienst voor 1 februari . Evt iets eerder indien je nog vrije dagen hebt staan . De opbouw vrije dagen gaat door tot eind Januari ook al neem je nog wat dagen op . Tevens heb je nog vakantie geld tegoed . Had je te veel dagen al opgenomen mag je werk gever die daar van of vh salaris afhouden . Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@Kapperkort:
Antwoord is m.i. correct. Maar het is gebruikelijk om de bron te noemen. Zodat het antwoord gecheckt kan worden. Ontslag nemen nu betekent voor Marco uit dienst treden per 1 januari 2014 (of zoveel eerder als er nog vakantiedagen zijn op te maken) Er is voor de werknemer een opzegtermijn van 1 maand. Zie bladzijde 19 van de bron: http://www.fnvjong.nl/Media/225046/Metalelektro-cao-populair
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedere cao , De sociale wetgeving . Of er moet een clausule in de AO moeten staan maar dan had vraag steller het zelf geweten . Maar of een verlengde opzeg termijn in de AO voor de rechter houdbaar is ? Nee Meestal niet !
Computoon
10 jaar geleden
Zeker wel. In het Burgerlijk Wetboek (art. 672) worden zelfs de mogelijkheden genoemd voor zowel een langere als een kortere opzegtermijn. Een kortere opzegtermijn dan in de wet kan bij cao geregeld worden. Een langere opzegtermijn kan schriftelijk worden overeengekomen. Als we het alleen voor de werknemer bekijken, is de maximumlengte van zijn opzegtermijn 6 maanden (zie BW 672:6). Het gevolg is wel, dat de termijn voor de werkgever dan niet korter mag zijn dan het dubbele van die voor de werknemer. Slechts weinig werkgevers zullen een opzegtermijn van een jaar acceptabel vinden, dus dit zal vooral theorie zijn. De 'standaardopzegtermijn' voor de werkgever is afhankelijk van de duur van het dienstverband van de werknemer. 0-5 jaar 1 maand, 5-10 2, 10-15 3 en > 15 4 maanden. Met ontslagvergunning kan er een maand af in iedere categorie maar 1 maand blijft sowieso over (tenzij een cao het nog korter maakt, dit is mogelijk volgens BW 672:7)
Ik heb eerst even gekeken in de 'collectieve arbeidsovereenkomst voor het hoger personeel in de metalelektro 2011/2013'. Daar is voor wat betreft de opzegtermijn slechts te lezen (in artikel 3, lid 1 onder j):

"1. De gesloten arbeidsovereenkomst wordt tussen partijen schriftelijk vastgelegd. In
deze schriftelijke bevestiging worden in ieder geval vermeld:
(...)
j. de bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst door werkgever resp. werknemer
ten minste in acht te nemen opzegtermijn;"

Als in je arbeidsovereenkomst bij het onderwerp 'opzeggen' alleen staat wat je in je vraag vermeldt ("Opzegging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst gebeurt schriftelijk en zodanig dat de arbeidsovereenkomst eindigt aan het einde van de kalendermaand.") dan zou dit betekenen - als je dit letterlijk neemt - dat je zelfs op de 29e nog een brief op de post zou kunnen doen waarin je aangeeft dat je per de 31e opzegt. Dat kan echter niet, want er geldt, ook volgens je cao, een opzegtermijn en dat is heel gebruikelijk.

In je eigen arbeidsovereenkomst moet die opzegtermijn worden genoemd, want in de cao staat dat die opzegtermijn in de arbeidsovereenkomst vermeld moet worden :-)

In het geval er helemaal niets afwijkends over de opzegtermijn zou staan in cao of arbeidsovereenkomst, dán geldt voor de werknemer een opzegtermijn van een maand, zoals vermeld in het Burgerlijk Wetboek. (Behalve als je met wederzijds goedvinden eerder weg mag).

Uit het Burgerlijk Wetboek
BW 7:672
1 Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

(...)

De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand. (...)
Computoon