Hoe zit het met het opnemen van wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen?

Stel ik heb in 2013 nog 5 wettelijke vakantiedagen over. In 2014 krijg ik volgens mij cao weer 5 bovenwettelijke vakantiedagen, dus kom ik in 2014 weer uit op 5 bovenwettelijk, 20 wettelijk en 5 uit 2013. In januari 2013 neem ik 10 dagen vakantie op (2 weken) welke vakantiedagen maak ik nou eerst op? Ik neem aan eerst de resterende dagen van 2013 en daarna de wettelijke of bovenwettelijke van 2014? Zijn de resterende dagen uit 2013 wel wettelijke of zijn dat de resterende bovenwettelijke?

Eigenlijk kort en bondig; ma
ak je nu eerst je wettelijke of bovenwettelijke vakantiedagen op als je vakantie opneemt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (2)

Volgens de wet heeft iedere werknemer recht op vier weken vakantie per jaar. Wie vijf dagen per week werkt heeft dus recht op ten minste (4 x 5 =) 20 vakantiedagen. Wie in deeltijd werkt heeft naar rato recht op vakantiedagen. Een werknemer die bijvoorbeeld drie dagen per week werkt heeft recht op 3/5 x 20 = 12 wettelijke vakantiedagen.

Bij de meeste werkgevers hebben werknemers recht op meer dan 20 vakantiedagen. Gebruikelijk is vaak dat er tussen de 23 en 25 vakantiedagen zijn. Dit wordt dan bijvoorbeeld in de cao vastgelegd. Alle dagen die een werknemer extra, dus bovenop de wettelijke 20 dagen krijgt, zijn de 'bovenwettelijke' vakantiedagen. Wettelijke vakantiedagen mogen inderdaad nooit worden afgekocht. Dat is alleen toegestaan bij de bovenwettelijke vakantiedagen.

Het lijkt me dat de werkgever hier zelf mag kiezen, welke je het eerst opmaakt, aangezien de bovenwettelijke afgekocht mogen worden, zal er vaker voor gekozen worden, eerst de wettelijke op te maken, zodat als er geen ruimte is voor meer vrije dagen, de werkgever de bovenwettelijke af kan kopen. Dit kan door uitbetaling van de vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wettelijke vakantiedagen vervallen tegenwoordig 1/2 jaar na afloop van het jaar waarin je ze hebt opgebouwd, bovenwettelijke na 5 jaar. Bij het opnemen is de meest gebruikelijke volgorde dat je degene die het eerst gaan vervallen het eerste opneemt.

Stel je hebt uit 2013 nog 5 bovenwettelijk en 2 wettelijke dagen over, en je krijgt er nu 20 wettelijke en 5 bovenwettelijke bij. Dan zal je bij opnemen eerst de resterende wettelijke uit 2013 opnemen, dan de wettelijke uit 2014, dan de resterende bovenwettelijke uit 2014 en dan pas de bovenwettelijke uit 2014.

Wat wettelijk en bovenwettelijk is heeft Crea netjes uitgelegd.