Kom je zonder diploma aan de bak?

Hoe groot zijn je kansen om zonder diploma('s) aan de bak te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je wel vertellen hoe je zonder diploma in de bak komt. :-) Flauw, ik weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi hallo5,
Ik heb een foto van een bak toegevoegd aan mijn antwoord, maar als ik de site open zie ik alleen maar een ronddraaiende figuur.
Zie jij wel een foto?

Antwoorden (17)

Er is voor iedereen wel een baan te vinden.

De vraag is of deze ongeschoolde persoon ook die baan wilt doen.

Denk aan vuilnisman, leger, schoonmaak, etc

Ook met alleen ervaring in een bepaald vakgebied kun je aan de bak komen. Je moet alleen goed kunnen aantonen / presenteren dat je die ervaring ook daadwerkelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kans is heel klein, er lopen genoeg mensen rond die wel de benodigde papieren hebben. In de tijd van mijn ouders kon je nog met een LTS en hard werken doorgroeien. Tegenwoordig gaat dat echt niet meer.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel dus dat je voor de beter betaalde banen n diploma nodig hebt, er is nog steeds wel ongeschoold werk. Maar zelfs voor schoonmaakwerk heb je al n soort sociale hygienisch getuigschrift nodig (geen idee hoe het precies heet)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, er zijn banen genoeg waarbij een diploma niet nodig is.
Wel meestal laag betaald maar ze zijn er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ anneliez Als wat jij zegt waar is, is het wel triest gesteld met de werkende wereld!
Dat ligt eraan wat je wil doen.

Als je in een winkel wil werken of in de schoonmaak. of simpel productie werk etc, dan kan je zo aan de bak.
maar voor bepaalde beroepen is een diploma heel erg belangrijk. stel je wil tandarts worden dan moet je toch wel even wat meer leren
13 jaar geleden
Zoals je de ambitie, enthousiasme en de wil hebt.
Dat is de kans heel groot.
Uiteindelijk heb je veel meer aan ervaring en de wil als dat ene papiertje zonder diploma.

Een goed voorbeeld van dit alles is Hennie van der Most een groot ondernemer zonder diploma's.
Ook mijn broer was een eind op weg.
Dus zoals je enthousiast ben de wilt dan is de kans heel groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans om zonder diploma aan een baan te komen zijn redelijk.
Je zult wel je eisenpakket klein moeten houden, werk dat je kan doen zonder diploma is vaker vies, of zwaar, of allebei. Ook zijn je carrière mogelijkheden beperkt, en zal je salaris niet veel stijgen in de loop der jaren.

Wat ook meespeelt voor veel mensen is de status van een baan: tijdens een feestje is het leuker om te vertellen dat je een "interessante" baan hebt, dan een baan die laag op de maatschappelijke ladder staat.
Als je de keus hebt, probeer dan toch echt een diploma te halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het zoeken van een baan is vakkennis en vakkunde belangrijk. U moet dat kunnen aantonen. Hebt u geen diploma’s, maar bent u wel vakkundig, dan kunt u dit aantonen met een Ervaringsprofiel of Ervaringscertificaat. Een aantal erkende aanbieders kan dit voor u verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kansen zijn best groot, mits je alles aan wilt pakken, en uiteraard gewoon ongeschoold werk. In fabrieken en in de schoonmaak bijvoorbeeld is het verloop ook vrij groot, zodat er regelmatig weer een baantje vrijkomt.

De kansen op wat hoger geschoold werk (wat je zonder dat diploma vermoedelijk best zou kunnen) zijn wat kleiner, en meestal is het uitzendbureau de beste weg om dat te bereiken ; dan kom je onderaan binnen, en kun je sapje voor stapje bewijzen dat je meer in je mars hebt. Zo heb ik met alleen lagere school en 3 jaar havo eigenlijk bijna altijd wel op mbo/hbo-niveau gewerkt. Maar als er promotie te maken valt of cursussen te vergeven zijn, pis je zonder je diploma wel altijd naast de pot.

Op de lange termijn is het dus handiger om te zorgen dat je gewoon wel zo'n papiertje hebt. Er wordt namelijk niet eens zozeer gekeken naar de inhoud, maar naar het feit dat je het uberhaupt gehaald hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groter dan je zou verwachten misschien. Loop naar een uitzendbureau en zeg dat je bereid ben alles te doen wat ze hebben: productiewerk, schoonmaakwerk, onregelmatige tijden (nachtdiensten). Ook kan je via het CWI met dit soort werk in contact komen, schrijf je in en je wordt vanzelf een keer uitgenodigd voor de banenmarkt, daar staan meestal wel een paar dingen voor mensen zonder diploma's maar wel willen werken.
13 jaar geleden
Het bedrijfsleven is vol van voorbeelden van mensen die de hoogste posities hebben gehaald zonder een opleiding.
Dus als ik me alleen tot je vraag beperk is het antwoord: zeker wel mogelijk.
Natuurlijk is het handig een papiertje te hebben als je solliciteert, maar als je als juiste man bij het juiste bedrijf terecht komt is alles mogelijk.

Iets anders. Ik haak even in op je gezegde "aan de bak".
Op de VOC schepen was de bemanning ingedeeld in groepen van zeg 10 man die als groep speciale taken had uit te voeren. Als er gegeten moest worden ging de jongste van de groep (de bakmeester) met een uit hout gesneden kom (een bak) het eten bij de kok halen. De rest van de groep schoof dan aan en met zijn allen aten ze met eigen gesneden pollepels uit de bak. Echter als er eentje te laat aanschoof, trof hij de bak leeg aan.
Als nu in NL iemand geen werk kan vinden dan zeggen we "hij komt niet aan de bak" Die uitspraak is dus een verbastering van het leeg aantreffen van de etensbak uit de 17de eeuw.
Uitdrukkingen als bakmeester en baksgewijs aantreden zijn nog steeds in gebruik bij de huidige marine.

De bak op de foto staat in het maritieme museum in Rotterdam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt zonder diploma nog wel aan de bak , maar dan zal zich het werk aanbod beperken tot laaggekwalificeerd werk wat dan minder of slecht betaald wordt . Om dan verder te komen zal men toch moeten gaan leren voor een diploma te krijgen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar een WIL is, is een weg. Het zal moeilijk zijn maar je moet weten waar jij goed in bent en wat jij kan beteken voor een bedrijf. Als je werk ervaring heb opgedaan kan je die soms ook in zetten als een soort van diploma, maar hier is dan wel van belang hoe komt het dat je nu een andere baan (moet)zoeken. Ge tuigschriften zijn een onderstreping van uw persoonlijk inzet, mits hier aandacht aan is besteed door de werkgever. Er zijn ook getuigschriften en als je die leest dan weet je al wat er bedoeld wordt. De reden van dat soort getuigschriften is er mogen geen negatieve getuigschriften worden gegeven. Maar als je momenteel geen werk hebt en toch weer aan de bak wil kan je altijd solliciteren en aanbieden een weekje te komen proefwerken. Je verdient dan niets maar ze kunnen wel even ziek wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik heb dit een keer meegemaakt, dat iemand zich zo verkocht en hij was inderdaad goed en is wel aangenomen. Dus als je niet aan jezelf twijfelt Kan je jezelf altijd presenteren met een pluspunt.
Ik heb die man later eens aangesproken en ernaar gevraagd waarom hij dat zo deed, zijn antwoord "met lef en ballen verbleken diploma's" Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je je vraag verduidelijken ? wat bedoel je met geen diplo alleen een secundair diploma of helemaal geen diploma?

Je zal zowiezo wel werk vinden, maar het aanbod is zeer nihil.
Ook zal je veel zwaardere taken moeten doen en meer basen boven je hebben en dus regelmatig rapporteren.

Ook is de werkzekerheid niet zeker, zeker in deze crisis zijn het meestal de laag opgeleide die ontslagen worden. Je zal ook nooit carriere maken. Al is het niet omdat je bijna nooit heel je leven in het zelfde bedrijf zal gaan werken je zal continu van baan moeten veranderen en aannemen wat er mogelijk is.

VBAB(in België) (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) weet niet hoe het in Nederland heet. Deze organisatie zal zoeken naar werk dat nodig is en jou geld geven om de cursussen betalen die je verplicht zal moeten volgen om het werk te kunnen doen.
Ook al is het niet je ding je er zal het toch moeten accepteren of anders leef je van de dop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, er is zeker werk voor ongeschoolden.
vies zwaar onderbetaald werk zonder vooruitzichten

dikwijls knikkeren ze je eruit als ze een jonger iemand kunnen vinden, dus kan je beter zorgen dat je wel een diploma haalt
is er geen enkele opleiding die je leuk vindt? als je een hekel hebt aan theorie zijn er een heleboel richtingen op VMBO en daarna MBO waar je praktische dingen leert, zoals kapster, timmerman, verzorgende, met de computer dingen doen etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen middelbare school diploma. Vervolgens ben ik een als telefoniste gewerkt en ben toen bij een assurantiekantoor gaan werken als administratief medewerker en telemarketeer. Toen ben ik cursussen gaan volgen en nooit meer zonder werk gezeten. Doe inmiddels een HBO-studie in de avonduren.

De snelste weg is in elk geval je middelbare school af maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat er uitzendbureau's bestaan die mensen speciaal zoeken zonder diploma en zonder opleiding.
Veel succes enne... alles kan in het leven als je er zelf maar in gelooft.
Gewoon uitzendbureau opzoeken voor ongeschoolde arbeid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even: ik weet niet of je niet kan of wil leren, geef dat bij het uitzendbureau ook gewoon aan, wat de reden is waarom je werk zoekt en geen diploma hebt, eerlijk duurt het langst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als werknemer een baan vinden zonder diploma betekent dat je een opties beperkt zijn. Er zijn echter altijd beroepen te vinden waar de vraag naar personeel groter is dan het aanbod van mensen die zo'n rol wil vervullen. Vaak zijn het rotbaantjs, maar als je het slim aanpakt en je capaciteiten aanwezig zijn kun je vanuit vrijwel iedere baan doorgroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt denk ik ook voor een groot deel aan je houding.
Heb je geen zin om te leren? Zijn er andere redenen dat je geen diploma hebt maar wel goed bent in praktisch werk?

Als je motivatie goed is om werk te vinden, je houding overtuigend is dan komt het vast wel goed.
Je moet natuurlijk niet (meteen) een te hoge lat leggen want voor (hoger) geschoold werk zul je geen goede kandidaat zijn.
Dat moet blijken als je eenmaal ergens aan het werk bent en blijkt dat je, zonder diploma, in de praktijk de dingen heel goed oppakt en open staat om te leren.

Bedenk je wat jou heel leuk zou lijken:
- technische beroepen
- horeca
- verpleging
- buiten werken in onderhoud
etc.
Daarna ga je kijken wat jij persoonlijk te bieden hebt om dat werk te kunnen doen. Wat is jouw waarde voor die werkgever en waarom wil je dat zo graag bij dat bedrijf.
Dan ben je al een heel eind.

Succes!
Bronnen: